1. Startsiden
  2. Aktiviteter

Hør alle episodene i Mediepodden

I Mediepoddens første fem episoder er det nok å ta av, uansett ditt interessefelt på mediefronten: både allmennkringkasting, dataspill, kritisk medieforståelse, innovasjon og Youtube står på menyen!

Mediepodden tar sommerferie og er tilbake i august. Har du ikke fått med deg alle episodene så langt? Da finner du interessante samtaler både om innovasjon, dataspill, allmennkringkasting, YouTube og falske nyheter her. Podkasten lages av Medietilsynet, og retter seg både mot mediebransjen og mediebrukere.

For
Medieinteresserte, mediebrukere og mediebransje

Den norske mediepodden er en podkast som tar opp aktuelle mediespørsmål i et bredt perspektiv. 

Programleder for Den norske mediepodden er direktør Mari Velsand. Medietilsynet er statens forvaltningsorgan på mediefeltet og skal fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å arbeide for mediemangfold og kritiske medieforståelsen i befolkningen.

Soundcloud Spotify Acast

Episode 5: Dataspill – når blir hobbyen et problem? (26. juni 2019) Deltakere: Gaute Godager (psykologspesialist, Folloklinikken), Khalid Ezat Aza, (stipendiat, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo), Morti Kvisvik (samfunnsengasjert gamer) og programleder og direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Hva skal egentlig til for å bli definert som spilleavhengig – som Verdens helseorganisasjon nå har bestemt at skal være en medisinsk diagnose? I denne utgaven av Den norske mediepodden møter du Gaute Godager – spillutvikleren som dro hjem for å spille dataspill mens kona skulle føde, og som nå er psykolog og hjelper barn og unge med spilleproblemer, Khalid Azam, stipendiat ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, og Morti Kvisvik, ung og samfunnsengasjert gamer. Samtalen ledes av direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Episode 4: Hvordan bruker NRK lisenspengene? (18. juni 2019)
Deltakere: Thor Gjermund Eriksen (kringkastingssjef i NRK), Grethe Gynnild Johnsen (redaktør for mediemangfold og samarbeid i NRK), Marie Therese Lilleborge (Medietilsynet) og Mari Velsand (programleder og direktør i Medietilsynet).

Hvordan oppfylte NRK allmennkringkastingsoppdraget sitt i 2018 – og hva har NRK tenkt å gjøre framover for å bidra til det norske mediemangfoldet gjennom samarbeid med andre medieaktører? Vi tar en prat med to NRK-topper om allmennkringkasting og rikskringkasterens oppdrag. 

Episode 3: Innovasjon i norsk mediebransje (12. juni 2019)
Deltakere: Aina Landsverk Hagen (forsker ved Oslo MET), Jens Barland (forsker ved NTNU), Ole Petter Pedersen (journalist og redaktør) og Mari Velsand (Medietilsynet).

Hva skal til for å lykkes med innovasjon – og skiller mediebransjen seg fra andre bransjer? Møt Aina Landsverk Hagen og Jens Barland – begge forskere som akkurat har gitt ut bøker om temaet, og Ole Petter Pedersen, nylig kåret til Årets fagpresseredaktør 2019. Til daglig er han redaktør for nettutgaven i Teknisk Ukeblad. 

Episode 2: Youtube og skjult reklame (4. juni 2019)
Deltakere: Ivar Steen-Johnsen (Nordic Screens), Kim Køste (influenser), Lars Erik Krogsrud (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvorfor er Youtube-formatet blitt så populært? Er det egentlig youtuberen eller annonsøren som snakker, og hvilke regler gjelder for reklame og produktplassering? Direktør Mari Velsand i Medietilsynet i samtale med influenser og youtuber Kim Køste, fagdirektør Ivar Steen Johnsen i Nordic Screens og rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud.

Episode 1: Kritisk medieforståelse og falske nyheter (28. mai 2019)
Deltakere: Kristoffer Egeberg (Faktisk), Kristin Ruud (Seniornett Norge), Kristine Meek (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvordan står det til med nordmenns kritiske medieforståelse? Hvor gode er vi nordmenn til å orientere oss i det digitale medielandskapet? Klarer vi å avsløre falske nyheter og annen desinformasjon, og ser vi forskjellen på kommersielt og redaksjonelt innhold? Hva kan vi gjøre for å navigere tryggere når vi både konsumerer, produserer og deler innhold? Det diskuterer Mari Velsand og Kristine Meek fra Medietilsynet, Kristoffer Egeberg fra faktisk.no og Kristin Ruud fra Seniornett i denne første utgaven av Medietilsynets podkast – Den norske mediepodden.