1. Startsiden
  2. Aktiviteter

Hva avgjør hvilken aldersgrense en kinofilm får i Norge?

Filmprat i podden: Mari Velsand i samtale med seniorrådgivere og filmsakkyndige i Medietilsynet Line Langnes (t.v.) og Berit Andersen. Foto Medietilsynet
Filmprat i podden: Mari Velsand i samtale med seniorrådgivere og filmsakkyndige i Medietilsynet Line Langnes (t.v.) og Berit Andersen. Foto Medietilsynet

Hva avgjør hvilken aldersgrense en kinofilm får i Norge? I episode 10 får du høre om hvordan Medietilsynet setter aldersgrenser på film, hvem som har ansvar for at de blir fulgt og hva som skjer når noen klager.

For
Medieinteresserte, mediebrukere og mediebransje

Programleder for Den norske mediepodden er direktør Mari Velsand. Medietilsynet er statens forvaltningsorgan på mediefeltet og skal fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å arbeide for mediemangfold og kritiske medieforståelsen i befolkningen.

Soundcloud Spotify Acast iTunes Pocket Casts

Episode 10: Hva avgjør hvilken aldersgrense en kinofilm får i Norge? (11. september 2019)
Deltakere: Line Langnes (juridisk seniorrådgiver og filmsakkyndig i Medietilsynet) og Berit Andersen (seniorrådgiver og filmsakkyndig i Medietilsynet) og programleder og direktør Mari Velsand.
I dagens episode av Den norske mediepodden får du høre om hvordan Medietilsynet setter aldersgrenser på film, hvem som har ansvar for at de blir fulgt og hva som skjer når noen klager. Programleder er Mari Velsand, i samtale med seniorrådgivere Line Langnes og Berit Andersen i Medietilsynet.

Episode 9: Trine Skei Grande om mediepolitikk og debattklimaet i Norge (4. september 2019)
Deltakere: Trine Skei Grande (Kulturminister) er gjest hos Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Hør kulturministeren fortelle om hvorfor hun valgte politikken og ikke journalistikken, hva hun så langt er mest fornøyd med å ha utrettet på mediefeltet og hvilke ambisjoner hun har framover. Trine Skei Grande er gjest hos Mari Velsand i denne ukens episode av Den norske mediepodden fra Medietilsynet.

Episode 8: Er ytringsfriheten i krise? (28. august 2019)
Deltakere: Frank Rossavik (politisk kommentator i Aftenposten), Reidun Kjelling Nybø (assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening), Jon Wessel-Aas (advokat) og programleder er direktør i Medietilsynet Mari Velsand.

Er ytringsfriheten i krise, og hvordan påvirker digitaliseringen og sosiale medier det offentlige ordskiftet? Hvilket ansvar har de redaktørstyrte mediene for å få flere til å delta i samfunnsdebatten? Og trenger vi en ny ytringsfrihetskommisjon? Dette er spørsmål programleder Mari Velsand stiller i denne utgaven av Den norske mediepodden. 

Episode 7: Falske nyheter – en trussel mot høstens valg? (21. august 2019)
Deltakere: Bente Kalsnes (førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania), Kyrre Nakkim (programredaktør i NRK), Siri Dolven (avdelingsdirektør i Kommunal- og moderniseringsdepartementet) og Mari Velsand (programleder og direktør i Medietilsynet).

Hva er egentlig falske nyheter? Hvor utbredt er det i Norge, og er det en trussel mot høstens valg? Hva gjør myndighetene – og hvilket ansvar har de redaktørstyre mediene? I denne episoden søker vi noen svar på disse spørsmålene - og snakker om den rykende ferske boken til Kalsnes om nettopp falske nyheter.

Episode 6: Den vanskelige kjønnsbalansen (14. august 2019)
Deltakere: Kristin Skogen Lund (konserndirektør i Schibsted), Victoria Schultz (konserndirektør i Amedia), Anne Grethe Solberg (forsker og sosiolog) og programleder Mari Velsand (direktør i Medietilsynet). 

Hvorfor er det egentlig så vanskelig å få til kjønnsbalanse i ledergruppene i mediebransjen? Hvilken trylleformel brukte Kristin Skogen Lund, da hun som ny konsernsjef i Schibsted «just did it»? Og er det egentlig noen forskjell på kvinnelige og mannlige ledere? I denne episoden av Den norske mediepodden snakker direktør Mari Velsand i Medietilsynet med konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted, konserndirektør Victoria Schultz i Amedia og sosiolog og forsker Anne Grethe Solberg. Tema er likestilling og mangfold i mediebransjen.

Episode 5: Dataspill – når blir hobbyen et problem? (26. juni 2019) 
Deltakere: Gaute Godager (psykologspesialist, Folloklinikken), Khalid Ezat Aza, (stipendiat, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo), Morti Kvisvik (samfunnsengasjert gamer) og programleder og direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Hva skal egentlig til for å bli definert som spilleavhengig – som Verdens helseorganisasjon nå har bestemt at skal være en medisinsk diagnose? I denne utgaven av Den norske mediepodden møter du Gaute Godager – spillutvikleren som dro hjem for å spille dataspill mens kona skulle føde, og som nå er psykolog og hjelper barn og unge med spilleproblemer, Khalid Azam, stipendiat ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, og Morti Kvisvik, ung og samfunnsengasjert gamer. Samtalen ledes av direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Episode 4: Hvordan bruker NRK lisenspengene? (18. juni 2019)
Deltakere: Thor Gjermund Eriksen (kringkastingssjef i NRK), Grethe Gynnild Johnsen (redaktør for mediemangfold og samarbeid i NRK), Marie Therese Lilleborge (Medietilsynet) og Mari Velsand (programleder og direktør i Medietilsynet).

Hvordan oppfylte NRK allmennkringkastingsoppdraget sitt i 2018 – og hva har NRK tenkt å gjøre framover for å bidra til det norske mediemangfoldet gjennom samarbeid med andre medieaktører? Vi tar en prat med to NRK-topper om allmennkringkasting og rikskringkasterens oppdrag. 

Episode 3: Innovasjon i norsk mediebransje (12. juni 2019)
Deltakere: Aina Landsverk Hagen (forsker ved Oslo MET), Jens Barland (forsker ved NTNU), Ole Petter Pedersen (journalist og redaktør) og Mari Velsand (Medietilsynet).

Hva skal til for å lykkes med innovasjon – og skiller mediebransjen seg fra andre bransjer? Møt Aina Landsverk Hagen og Jens Barland – begge forskere som akkurat har gitt ut bøker om temaet, og Ole Petter Pedersen, nylig kåret til Årets fagpresseredaktør 2019. Til daglig er han redaktør for nettutgaven i Teknisk Ukeblad. 

Episode 2: Youtube og skjult reklame (4. juni 2019)
Deltakere: Ivar Steen-Johnsen (Nordic Screens), Kim Køste (influenser), Lars Erik Krogsrud (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvorfor er Youtube-formatet blitt så populært? Er det egentlig youtuberen eller annonsøren som snakker, og hvilke regler gjelder for reklame og produktplassering? Direktør Mari Velsand i Medietilsynet i samtale med influenser og youtuber Kim Køste, fagdirektør Ivar Steen Johnsen i Nordic Screens og rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud.

Episode 1: Kritisk medieforståelse og falske nyheter (28. mai 2019)
Deltakere: Kristoffer Egeberg (Faktisk), Kristin Ruud (Seniornett Norge), Kristine Meek (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvordan står det til med nordmenns kritiske medieforståelse? Hvor gode er vi nordmenn til å orientere oss i det digitale medielandskapet? Klarer vi å avsløre falske nyheter og annen desinformasjon, og ser vi forskjellen på kommersielt og redaksjonelt innhold? Hva kan vi gjøre for å navigere tryggere når vi både konsumerer, produserer og deler innhold? Det diskuterer Mari Velsand og Kristine Meek fra Medietilsynet, Kristoffer Egeberg fra faktisk.no og Kristin Ruud fra Seniornett i denne første utgaven av Medietilsynets podkast – Den norske mediepodden.