1

Deepfake-filmer og diskusjonsoppgaver

Kildekritikk har aldri vært viktigere, og Medietilsynet har sammen med Faktisk sitt skoleprosjekt Tenk laget et eget undervisningsopplegg der elevene skal få en dypere forståelse av fenomenet deepfakes.

Deepfakes er en måte å bruke kunstig intelligens for å endre på video- og lydmateriale. Stemmer og ansikter ser ut som kjente mennesker i kjente omgivelser, men de er manipulert. Det kan være lett å lage og vanskelig å avsløre. Derfor er kjennskap til deepfakes viktig for å ha en god kritisk medieforståelse, og kunne avsløre falskt innhold.

Under følger fire filmer om deepfakes, med tilhørende oppgaver:

Hele filmen om deepfakes kan du se her:

Filmene du ser her, oppgavene og informasjonen er utarbeidet av Tenk, som er skoleprosjektet til Faktisk.no., på oppdrag fra Medietilsynet. Materiellet er finansiert av EU - gjennom Connecting Europe Facility.

Tenk svart.png            en_cef finansiert UTEN KANT mindre.png

2

Deepfakes-artikler og diskusjonsspørsmål

Ønsker du å gå mer inn i temaet deepfakes finner du her to langlesings-artikler: en beregnet for ungdom med tilhørende diskusjonsoppgaver, og en beregnet for voksne og lærere.

Hva gjør det med oss å se videoer hvor vi gjør og sier ting vi aldri kunne funnet på? Ler vi? Eller blir vi ubekvemme? Om ikke lenge kan dette være en like normal opplevelse for oss alle som det å tøyse med ansiktsfiltrene på Snapchat er i dag.

I artiklene under møter leseren kjente eksempler og mennesker fra Youtube og tv. Det ligger flere videoklipp inne i artiklene som illustrerer innholdet og er del av historien. 

 "Fra gøy til guffent på et blunk" kan brukes som en del av undervisningen. 

3

Pedagogisk opplegg for "Deepfakes"

Her finner du konkrete oppgaver for dette undervisningsopplegget om deepfakes og kritisk medieforståelse. Fagfornyelsen legger vekt på kildekritikk og kritisk refleksjon i en rekke fag hvor dette opplegget kan benyttes, både i enkeltfag og i tverrfaglige emner.

4

Digital skoletime: Deepfakes

Den 6. november arrangerte Medietilsynet en direktesendt digital skoletime fra Fyrstikkalléen skole F21 i Oslo. Se sendingen her!

Digital skoletime: Deepfakes ble sendt direkte fra F21 Fyrstikkalléen skole i Oslo i forbindelse med at Medietilsynet i samarbeid med Tenk lanserte sitt undervisningsopplegg om deepfakes og kritisk medieforståelse 6. november. På scenen møter vi Vilde Kaasen Krogsrud, som sammen med elever fra F21, og medvirkende via mobiler over hele landet, går gjennom dilemmaer og spørsmål fra filmene og oppgavene knyttet til undervisningsopplegget. Programleder er Mari Velsand.

Medvirkende: Vilde Kaasen Krogsrud (Lektor i Tenk/Faktisk.no) Mari Velsand (direktør i Medietilsynet)

Elever fra F21 Fyrstikkalléen: Nishana Karunakaran Chloe Apenteng Molly Søhagen En stor takk og honnør til elever fra Fyrstikkalléen skole som har produsert sendingen!