april 2025

Forbod mot reklame i radio og tv i påska
16. apr. 2025 Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.

Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn
11. apr. 2025 Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.

Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai
04. apr. 2025 Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
mars 2025

16 nye aviser søker om produksjonstilskudd
26. mars 2025 177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.

Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere
21. mars 2025 Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.

Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame
20. mars 2025 Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.

Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring
12. mars 2025 Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.

Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM
07. mars 2025 TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
februar 2025

Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA
28. feb. 2025 Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.

Medietilsynet: Spermageddon er ikkje skadeleg for unge over tolv år
28. feb. 2025 Engasjementet har vore stort framfor premieren på den nye norske kinofilmen Spermageddon. Mange meiner den ikkje eignar seg for publikum under 15 år, men Medietilsynet slår fast at SF Norge er innanfor retningslinjene når filmen har fått aldersgrense 12 år.

Medietilsynet: færre regelbrot, men fleire sanksjonar i fjor
24. feb. 2025 Medietilsynet gav i 2024 tre gebyr og seks åtvaringar etter regelbrot. Det er det høgaste talet på sanksjonar på fleire år.

Ny ordning gir økte midler til film- og tv-produksjon
20. feb. 2025 Stortinget har bestemt at strømmetjenestene må investere i norske filmer og tv-produksjoner. Medietilsynet skal håndheve regelverket.

Medietilsynet: Sosiale medier bør reguleres etter føre var-prinsipp
19. feb. 2025 Et føre var-prinsipp bør legges til grunn når det gjelder regulering av sosiale medier. Det skriver Medietilsynet i sitt høringssvar til utredningen fra Skjermbrukutvalget.

Innovasjonsstøtten til medier kommer senere i år på grunn av regelendringer
19. feb. 2025 Årets utlysning og tildeling av innovasjonstilskudd til redaktørstyrte medier kommer først til høsten på grunn av endringer i regelverket.

Det europeiske medierådet er etablert
14. feb. 2025 Mediemyndigheter fra 30 europeiske land er med i Det europeiske medierådet, som nå er etablert. Rådet skal blant annet bidra til å motvirke inngrep i pressefriheten både fra statlige og kommersielle aktører.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her