1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. Barn og medier
  4. Hvor har de det fra? Slik får barna med seg nyheter

Barn og medier

Ungdommer er positive til TikTok som nyhetskilde

Bilde av Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet

Det kan se ut til at mange ungdommer bruker redaktørstyrte medier først og fremst som kilde til faktasjekk, ikke som et sted for tilgang på daglige nyheter. Da går de ofte til sosiale medier – og TikTok er på fremmarsj.

Medietilsynet har intervjuet ungdommer i alderen 13-15 år om deres forhold til nyheter. Bakgrunnen var nye tall fra undersøkelsen Barn og medier 2024 – som viser at de fleste barn og unge får med seg nyheter, men at majoriteten får disse nyhetsoppdateringene gjennom sosiale medier.

I intervjuene framkommer det at ungdommene er klar over at redaktørstyrte medier skiller seg fra sosiale medier, men at de i liten grad oppsøker redaktørstyrte medier for å lese nyhetssaker. Intervjuene bekrefter at de unge oppsøker sosiale medier for raske oppdateringer.

– Mange redaktørstyrte medier er jo også til stede i sosiale medier. Men en interessant tilbakemelding fra ungdommene, er at de uttrykker skepsis til de redaktørstyrte medienes innhold på disse plattformene, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

– De mener at dette innholdet kan være mindre troverdig enn medienes nyheter på TV eller nettsider, fordi de opplever at innholdet i sosiale medier tilpasses for å gjøre det mer spennende og ungdomsvennlig.

Graf som viser hvordan unge i aldersgruppene 9–11, 12–14, 15–16 og 17–18 år får med seg nyheter. Sosiale medier er mest brukt, særlig blant eldre ungdom. TV og nettaviser ligger stabilt høyt, mens podkast/radio og papiraviser brukes mindre.

Forskjeller på redaktørstyrte medier og sosiale medier

Velsand oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine om forskjellen på redaktørstyrte medier og andre informasjonskilder, som sosiale medier, og vise dem eksempler på hvilke medier de kan stole på.

– Medier som NRK, VG, TV 2 og lokalaviser rundt om i Norge har en ansvarlig redaktør, som har forpliktet seg til å følge et sett med etiske retningslinjer. Redaktøren har blant annet ansvar for at alle fakta blir sjekket, og at de som kritiseres får mulighet til å komme med et tilsvar før en sak publiseres.

I sosiale medier har en til sammenligning ingen garantier for at det blir tatt slike hensyn.

– Der finnes det ingen redaktør, og risikoen er derfor større for å bli eksponert både for feil- og desinformasjon, sier Velsand.

Økning i andelen som får nyheter fra TikTok

51 prosent av 9-18-åringene svarer at de ofte får med seg nyheter fra sosiale medier. I tillegg svarer 30 prosent at de får med seg nyheter fra sosiale medier av og til. Flest bruker TikTtok, der det har vært en økning de siste to årene. Deretter følger Snapchat og YouTube.

Søylediagram som viser hvor ofte 9–18-åringer får med seg nyheter fra ulike sosiale medier. TikTok og Snapchat er mest brukt, med henholdsvis 44 % og 35 % som «ofte» får nyheter. Facebook er minst brukt, med 11 % som «ofte» får nyheter.

– Den teknologiske utviklingen gjør at det er blitt enklere å både produsere og dele feil- og desinformasjon, særlig i sosiale medier. Da er det betenkelig at TikTok som nyhetskilde øker blant barn og unge. Som forelder kan du snakke med barna dine om at de ikke må stole på alt de ser på TikTok, og alltid sjekke med flere kilder, sier Velsand.

66 prosent av 13-18-åringene har i løpet av det siste halvåret kommet over nyhetssaker som de mistenkte at var usanne, ifølge Medietilsynets undersøkelse. De aller fleste av disse oppgir at de har sett sakene i sosiale medier.

– Dette viser at mange barn og unge er oppmerksomme på at de kan komme over feil- og desinformasjon i sosiale medier. Samtidig er det et mindretall som opplyser at de sjekker slike saker nærmere. Dette viser at det er viktig å prioritere opplæring i kildekritikk og kritisk medieforståelse. Her har både foreldrene og skolen et viktig ansvar, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

NRK, VG og TV 2 brukes av flest

NRK (73 prosent) er det nyhetsmediet som brukes av flest, etterfulgt av VG (62 prosent) og TV 2 (61 prosent). Nesten halvparten (48 prosent) av 9-18-åringene får med seg nyheter fra lokalavisen. Disse tre nyhetskildene toppet listen blant barn og unge også i 2022.

Blant ni-ti-åringer er det flest som får nyheter fra Supernytt på NRK (83 prosent).

Vannrett stolpediagram som viser hvor ofte 9–18-åringer får med seg nyheter fra ulike kilder. NRK topper med 73 %, fulgt av VG (62 %) og TV 2 (61 %). Aftenposten Junior brukes minst, med 20 %.

Fakta om barn og unges nyhetsbruk

  • 95 prosent av 9-18-åringene får med seg nyheter.
  • Sosiale medier og tv er de vanligste kanalene for nyhetsoppdateringer: 82 prosent får med seg nyheter ofte eller av og til på tv, mens tilsvarende tall for sosiale medier er 81 prosent.
  • En større andel får med seg nyheter fra sosiale medier ofte enn tilsvarende for tv.
  • TikTok, Snapchat og YouTube er de sosiale mediene den høyeste andelen 9-18-åringer får med seg nyheter fra.
  • NRK, VG og TV 2 er de mediene flest 9-18-åringer bruker når de konsumerer nyheter fra. På fjerdeplass kommer lokalaviser.
  • 66 prosent av 13-18-åringer opplyser at de det siste halve året har kommet over nyhetssaker som de mistenkte at var usanne. De fleste har sett disse sakene i sosiale medier.