1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. CTRLZ

CTRLZ

– Alle andre starter med guttelag

Fem jenter står sammen ikledd drakten til deres e-sportlag
Valkyries er et norsk esport-lag som kun består av jenter. Foto: Ingerid Jordal

Spillhuset i Bergen jobber aktivt med å jevne ut kjønnsforskjellene i spillkulturen og senke terskelen for jenter, de har startet kvinnelag i esport.

– Noen jenter som ikke spiller det...

«Valorant»-spiller Jinni «iiSqu4Qy» Løseth stopper litt opp, leter etter ordene et øyeblikk. Hun har snakket seg varm om skytespillet hvor hun jager over hustakene og tvinger fiender ut av skjulestedene sine sammen med lagvenninnene.

– Enten er de ute med venner, eller så ligger de hjemme i sengen med mobilen eller ser på serier og sånt. Dette er en mye kjekkere og mer sosial måte å både holde kontakten og gjøre noe sammen.

Jinni er del av laget Valkyries, som stikker seg ut i den norske esport-faunaen fordi de kun består av jenter. Laget dukker opp i spillserien CTRLZ på YouTube, skapt av spillredaksjonen Level Up i samarbeid med blant andre Medietilsynet.

Serien setter søkelys på flere problematiske sider ved spillkulturen. Hets, juks og diskriminering kan alle gjøre at spillgleden forsvinner og folk faller fra - spesielt jenter og minoriteter.

Det er imidlertid stadig flere spillsamfunn som lærer å navigere rundt disse skjærene i sjøen så spillerne kan få blomstre.

Et eksempel på dette er Spillhuset i Bergen, som har vært ett av stoppestedene for CTRLZ. Tilbudet er gratis, livssynsnøytralt og åpent for alle spillinteresserte barn og unge. På litt over 1000 kvadratmeter finner man alt fra rollespill og cosplay til lego, brettspill og dataspill.

Senker terskelen

– Vi prøver på en måte å samle hele spillkulturen, forteller daglig leder Maria Eriksen til CTRLZ.

Mangfold og inkludering står i høysetetet – miksen på Spillhuset går på tvers av ulike kjønn, funksjonsevner, sosioøkonomiske lag og interesser. De er også et av få gratis tilbud midt i Bergen sentrum, med jevnlige innslag av regnbueflagg og plakater med Kardemommeby-lovgivning.

– Vi har jobbet veldig aktivt for å senke terskelen for deltakelse, og det har fungert veldig bra. Det som skaper et inkluderende miljø er når alle er velkomne.

På Spillhuset handler mye om å signalisere overfor potensielle brukere at også de hører hjemme i spillkulturen, som ennå merker etterdønningene av den overveldende mannsdominansen på 90- og 00-tallet. For esportens del er den stadig dominert av lag hvor alle er gutter.

For å gå mot strømmen startet Spillhuset sitt første esport-lag som et rent jentetilbud. Valget falt på «Valorant», et lagbasert skytespill med egen esport-satsing.

– Vi hadde jenter som var mye på besøk og var veldig flinke i «Valorant», sier lagleder Marielle Graave.

– Spillet har masse farger og er litt gøy å se på. Alle andre starter med guttelag, men her har vi ganske mange jenter på huset. Vi tenkte, hvorfor ikke bryte normen?

De postet i sosiale medier om at de så etter jenter, fylte laget ganske raskt og fikk med trener Tobias McLeman. Dilemmaet med gutter som også vil være med ble diskutert, men de kom frem til at der det nok blir inkludering på sikt er det viktigste å først gjøre plass til jentene og motivere dem til å delta.

Konkurranseinnstilt

Ideen om trygge rom hvor man kan spille i ro og mak er svært viktig for Spillhuset – de kjenner godt til ubehaget og hetsen jenter ofte utsettes for når de spiller over nett. Jinni er ikke noe unntak.

– Med en gang de finner ut at jeg er jente er det «æsj». De har ikke lyst til å gi meg ressurser i spillet, selv om vi spiller som lag.

En venninne av henne opplevde at en pågående gutt spurte og gravde om henne.

– Den typen innpåslitne spørsmål man ikke vil ha når man bare skal spille med en tilfeldig person i 30 minutter.

Jinni har alltid vært konkurranseinnstilt. Da hun spilte «Minecraft» på barneskolen var det ikke for å bygge små hus og hytter, men for å kjempe mot andre spillere.

Senere var hun eneste jenta sammen med fire kompiser på et «League of Legends»-lag, før hun falt for skytespillet «Valorant». Hun er midt i målgruppen for Spillhuset, men samtidig kan spillere som henne være vanskelige å nå.

Før hun så plakaten som annonserte etter spillere til Valkyries hadde hun ikke engang hørt om Spillhuset, og egentlig tenkte hun at hun uansett ikke hadde tid siden hun skulle begynne å studere. Men:

– Venninnen min tok bilde av plakaten og sendte det til lillesøsteren sin fordi hun også spiller. Så ble hun med på det, og så var det sånn «ja, vi mangler én plass på laget...»

Hun smiler.

– Så da meldte vi oss på, da.

Da hun ble med var det en positiv overraskelse.

– Det var veldig kjekt å se jenter som faktisk var interessert i spillet, sier hun.

– De var snille, hyggelige og åpne.

Akkurat det er viktig for henne. Det er ikke ambisjoner om proffspill som er førstepri, heller gleden i spillet og samholdet i laget.

– Jeg vil ikke vinne om det er kjefting hele spillet. Jeg vil heller at det er god lagstemning og så taper vi, enn å bli kjeftet på hele spillet og så vinner vi.

Spillselskap tok grep

Enn så lenge finner de få andre kvinnelag å bryne seg på i Norge, men det kan endre seg. Ikke minst fordi spillbransjen også ser at de mister spillere (og dermed inntekter) når hets og diskriminering får mange til å falle fra. Dermed jobbes det både teknisk med systemer som fanger opp dårlig oppførsel, og med å fostre en sunn kultur rundt spillene.

Spillselskapet bak «Valorant», Riot, har aktivt gått inn for at spillet skal føles åpent og tilgjengelig for kvinner, ikkebinære og andre kjønnsidentiteter. Det har de blant annet gjort som respons på at toppspillerne i «League of Legends», det andre storspillet deres, ifølge VentureBeat i overveldende grad er menn.

– Det er ingen kvinnelige spillere der, sier Shelby Ulisse, en av spillets produsenter, til nettstedet.

I artikkelen, som dykker dypt ned i grepene Riot har tatt, sier hun at erfaringen med mannsdominansen i «League of Legends» var at «dette må ikke skje igjen».

– Vi må passe på at damer er fremst i tankegangen vår helt fra start for denne esporten. Vi ønsker å se blandede lag og en stor variasjon i hvilke folk som er representert der.

Riots grep handler om alt fra markedsføring og egne turneringer til måten designet av de kvinnelige spillfigurene er mindre seksualisert enn i sammenlignbare titler. Og det ser ut til å ha båret frukter – i 2021 var mellom 30 til 40 prosent av spillerbasen kvinner, noe som stikker seg ut for denne typen skytespill.

– Inntrykket mitt er at «Valorant» er blitt veldig populært gjennom TikTok, det har fått flere jenter inn i spilling, sier Jinni.

– Så ser man flere jentestreamere som er gode «Valorant»-spillere. Det tror jeg kan motivere flere jenter til å bli bedre i spillene og bevege dem litt mer mot esport-nivå.

Selv om Spillhuset vil støtte lagjentene om de ønsker å ta Valkyries i en proff retning er ikke det hovedfokus for Maria og de andre initiativtakerne.

– Det viktigste er ikke å bli et elitelag som vinner verdensmesterskap, sier daglig leder Maria.

– Ambisjonen er å skape en trygg plass og synliggjøre kvinnelige e-sportutøvere.