1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. CTRLZ

CTRLZ

CTRLZ - Ny dokumentarserie om hets i dataspill

En jente sitter foran en datamaskin og spiller dataspill

I serien CTRLZ setter Medietilsynet og Level Up fokus på en av spillverdenens største utfordringer – og hva som kan gjøres med det.

– Det krever mot å være den som sier fra.

Det sier Rune Fjeld Olsen, journalist i den populære spillredaksjonen Level Up og regissør av den nye dokumentarserien CTRLZ, som har premiere på YouTube 13. november.

Serien handler om dårlig oppførsel blant dem som spiller dataspill på nett, og hva som kan gjøres med det. Olsen har blant annet fokusert på måten jenter og kvinner ofte møter trakassering og hets.

– Det er nok en del tilfeller og hendelser på nett som ville blitt tatt mer på alvor om alle mente det var det samme som å sitte ved et kafébord eller å møtes på gata. Det treffer like hardt på nett.

Over fire episoder blir seerne kjent med både forskere, spillere og personer som jobber med å skape en bedre spillkultur og bygge trygge spillsamfunn – et engasjement Olsen håper vil smitte over på seerne. Serien er like mye beregnet på 50-åringen som kanskje ikke kjenner disse problemstillingene så godt som på 17-åringen som ikke har reflektert nok rundt oppførselen sin.

– Om du sitter der i en spill-lobby med fire kompiser og det er en kvinne der som de trakasserer så er det vanskelig å være den ene personen som sier at det ikke er greit. Skal du være den som lager dårlig stemning? Det blir det samme som å være vitne til mobbing. Det vi håper er at serien kan gi folk verktøy så de tør å si fra.

«Dette får du bare tåle»

Flere forskere bidrar også med sine innsikter, blant dem Beate Hygen. Hun er seniorforsker ved NTNU Samforsk og forsker på mangfold og inkludering, med særlig fokus på spillere. Samtidig er hun også førsteamanuensis hos esport-linja ved Universitetet i Agder.

– Spill er en arena hvor man kan ha like dype og meningsfulle relasjoner som i det virkelige livet, sier Hygen.

– Og så er det også sånn at spill nå har tatt ganske store skritt mot å bli mer allment. Det er mange årsaker til at folk gamer, men det mest vanlige er det sosiale – noen tall viser at det gjelder over 75 prosent. Vi må bort fra tanken om at dette er en enslig person i en kjeller som spiller alene.

Hun påpeker at det også kom nye spillere til under pandemien, da folk var mye hjemme og måtte finne andre sosiale nettverk enn de var vant med. I dag er det viktig avkobling for mange, noe som gjør det ekstra sårt for dem som får spillingen ødelagt av hets og sjikane – spesielt i konkurransesituasjoner.

– Jeg hører ofte at «dette får du bare tåle», sier Hygen.

– Så ser vi jo at veldig mange tåler det ikke og slutter å spille. Mange unngår flerspiller-spill, eller vil ikke bruke mikrofon nettopp fordi de orker å stå i dette.

– Vær tydelig på nulltoleranse

Olsen har vært spilljournalist siden 90-tallet. Først for VG, siden som programleder i Level Up og spillkritiker i NRK. Etter å ha fulgt utviklingen i en årrekke mener han den dårlige oppførselen – det spillere kaller toxic – er noe som var innbakt fra da spillerne for alvor gikk på nett på 90-tallet.

– Den første grunnsteinen var toxic. Drittslenging og det å ha en røff tone ble etablert som en del av pakka. Det var stort sett bare gutter og menn som holdt på med detet, og det ble etablert som en guttebastion. Om jenter var med var det rart og spesielt, og de måtte akseptere å bli en av gutta om det skulle være holdbart i lengden.

Olsen tror mange av holdningene som kommer til uttrykk på nett og i spillene handler om at enkelte menn føler at dominansen deres er under angrep når flere kvinner kommer til.

– Ser du dette opp mot hvordan kvinner behandles i offentligheten ellers er det ikke så stor forskjell, men i det større samfunnet har de gjerne flere støttespillere som sier fra og tar tak.

Når han og Level Up-redaksjonen har bygget opp sitt eget spillsamfunn har de vært tydelige på å signalisere hvilken oppførsel som er grei og ikke, til god effekt.

– Min oppfordring er å ta tak fra start og være tydelig på nulltoleranse for trakassering. Det som da skjer er at spillsamfunnet selv begynner å ta tak, de tør å si fra fordi de vet de har oss i ryggen.

Medietilsynet-prosjekt

CTRLZ er del av et større prosjekt i regi av Medietilsynet, som blant annet inkluderer et undervisningsopplegg til bruk i skolen. For Level Up ble det en mulighet til å dykke dypt ned i en av problemstillingene som engasjerer dem mest.

– Som liten redaksjon har vi ikke ressurser og tid til å sette av flere måneder i løpet av et år til en produksjon av denne typen, sier Olsen.

– At vi fikk disse midlene gjorde at vi kunne ta tak i et tema vi har hatt lyst til å jobbe med veldig lenge.

– Det er på høy tid at voksne blir oppmerksomme på hva som foregår i barnas spillverden. At noen slutter med dataspill på grunn av stygg språkbruk og trakassering basert på kjønn, er en utfordring vi som samfunn må ta på alvor. Vi har mye å vinne på å skape en inkluderende dataspillkultur, der jenter deltar på lik linje med gutter, sier Velsand.

Dokumentarserien har tatt Olsen fra Oslo til Porsgrunn, Bamble, Bergen og andre steder hvor det nå jobbes med å gjøre spillkulturen til et mer inkluderende sted, noe som har vært oppløftende for ham.

– Det er utrolig mange krefter som drar i samme retning og ønsker en bedre hverdag for norske spillere. Hver dag sitter det nå folk over hele Norge som aktivt prøver å skape en bedre hverdag for norske spillere – uansett kjønn, legning eller hudfarge. Det er veldig godt å se.