Dataspill
Slik fungerer Roblox
«Roblox» er en gratis spillplattform fra Roblox Corporation hvor brukerne i hovedsak skaper egne spill eller spiller det andre har skapt. Til dette formålet er «Roblox» delt i to – én skaper-app og én spill-app.
POPULÆRE SPILL: Roblox' spill-app gir tilgang på millioner av brukerskapte spill og opplevelser som tar for seg alt fra kjæledyrhold og byggespill til bilspill, skytespill og familievennlige «Grand Theft Auto»-kloner.
Skaper-appen («Roblox Studio») gir brukerne verktøy til å designe sine egne spill uten krav om programmeringskunnskaper. Resultatene kan deles med alle som bruker spill-appen, hvor spillskaperne også kan tjene penger på det de har laget.
Hva trenger du av kontoer og utstyr for å spille «Roblox»?
Spillet er gratis og tilgjengelig på PC, Mac, mobil, nettbrett, PlayStation 4 og 5, Xbox One og Xbox Series S/X med støtte for spilling på tvers av disse plattformene. Det er bare mulig å lage egne spill på Mac og PC – de andre plattformene tillater kun å spille spillene. Du setter opp en konto der du trenger e-post, brukernavn og passord.
Hvem passer «Roblox» for?
PEGI har tidligere gitt «Roblox» aldersmerkingen sju år og oppover, men de gikk senere over til å bruke et utropstegn. Dette er for å signalisere til foreldre at de må følge med på hva barnet velger å spille inne på plattformen, da typen innhold vil kunne variere sterkt. Nylig har «Roblox» bestemt seg for å innføre et eget system for å sette aldersgrenser på de ulike «opplevelsene» man kan spille på deres plattform. Derfor har PEGI gått bort fra 7-årsmerket, og bruker nå et utropstegn. Det er for å signalisere til foreldre at de må følge med på hva barnet velger å spille inne på plattformen, da det vil kunne variere sterkt.
Selv om brukermassen i stor grad er barn og unge er det også mange voksne spillere og spillskapere her.
I Norge er plattformen ekstremt populært blant barn i alderen 9 til 14 år, og halvparten av norske barn mellom ni og ti år spiller «Roblox». (Kilde Barn og medier 2022)
Spillene fungerer både som underholdning, men også som sosiale plattformer og lekeplasser for sine spillere. Dermed kan de også fungere som sosiale møteplasser for venner etter skoletid.
Å skape spill i «Roblox» kan være både morsomt og lærerikt, og et godt utløp for kreativitet. Selv om det å lage spill ikke krever kunnskap om koding er det likevel muligheter til å bruke det enkle programmeringsspråket Lua.
At plattformen er relativt åpen og fri byr imidlertid på noen utfordringer du som forelder bør være klar over.
Vold og voksent innhold
«Roblox» er per definisjon ikke ett spill, men en samling brukerskapte opplevelser. Det å gi en generell vurdering av innholdet blir derfor litt som å vurdere alle videoene på YouTube: en umulig oppgave.
I stedet for aldersmerking av innhold på plattformen, merker «Roblox» spillene etter modenhetsnivå for å reflektere at barn og unge modnes i ulikt tempo.
Innholdet er delt inn i fire graderinger, rangert fra 'Minimal' og 'Mild' til 'Moderate' og 'Restricted', med graden av vold, blod og grov humor som noen av de utløsende faktorene.
For å ta kontroll over barnets «Roblox»-opplevelse, kan du ta i bruk foreldrekontroller. Detaljerte instruksjoner finnes på nettsidene til «Roblox».
Som forelder kan du styre hva barnet har tilgang på ved å opprette din egen «Roblox»-konto. Du kan identifisere deg med et bankkort og så koble voksenkontoen mot barnekontoen.
Dette gjør det til en viss grad mulig å styre hvilke spill barnet har tilgang på. Brukere som er under ni år gamle får bare tilgang på innhold merket 'Minimal' eller 'Mild', men foreldre kan endre dette.
Innholdet i spillene er kun begrenset av brukernes fantasi og moderasjonsregelene til «Roblox»-plattformen. Dette fører til noen særdeles kreative og gøyale opplevelser, men de siste årene har de potensielle skyggesidene ved Roblox fått mye oppmerksomhet.
Spillinnhold som er forbudt i «Roblox» inkluderer politiske ytringer og romantiske forhold, samt alt av seksuell natur, ekstrem vold, selvskading, rusmidler, hatytringer, dyremishandling og tortur.
Denne typen innhold publiseres likevel på plattformen i skjul, for eksempel sexklubber eller massakre-simulatorer kamuflert som andre typer opplevelser. Der den enkle grafikken til nå har begrenset hvor forstyrrende Roblox kan bli rent visuelt, har spillet utviklet seg mye de siste årene og er nå langt mer realistisk enn det Lego-aktige utgangspunktet.
Spillskapere på plattformen må selv merke innholdet sitt etter hvem det passer for. Hvorvidt feilmerking avdekkes, avhenger av hvorvidt teamet som modererer Roblox oppdager det ved en gjennomgang. Om en skaper unnlater å merke spillet sitt selv, vil det automatisk bli satt til 'Moderate'.
«Roblox» har ansatt moderatorer som skal slå ned på upassende innhold, og er assistert av kunstig intelligens. Plattformen har likevel blitt kritisert for å ikke være effektiv nok på dette feltet.
Påstander om at «Roblox» setter selskapets vekst over brukernes sikkerhet, har blitt framsatt blant annet av anonyme ansatte intervjuet av nyhetsnettstedet Bloomberg. Selskapet avviser disse påstandene.
Kommunikasjon
Fordi «Roblox» foregår over nett tillater det også kommunikasjon med fremmede i alle aldre, både i form av tekst og tale. Spillere har muligheten til å legge hverandre til som venner, slik at de lettere kan finne hverandre eller inviteres inn i ulike spill.
Det meste av kommunikasjonen i «Roblox» er ufarlig og ofte basert på aktivitet i spillene, men som ellers på nett kan barn være sårbare for nettovergrep.
I noen tilfeller kan barn og unge bli invitert over på andre plattformer. Da vil kommunikasjonen foregå utenfor spillets egne kanaler – og dermed også være ufiltrert. Det kan være vanskelig for barn å vite om personen de kommuniserer med er et barn eller en voksen, noe overgripere i noen tilfeller har utnyttet for å bygge tillit.
Det har også vært hendelser hvor barn blir bedt om å gjøre upassende ting i bytte mot Robux – spillets egen valuta (se avsnitt lenger ned).
En kompliserende faktor som spesielt gjelder spillskaperdelen av «Roblox», er at brukere danner egne utviklingsteam med brukere de har møtt via plattformen. Disse danner gjerne kommunikasjonsgrupper på kanaler utenfor «Roblox»-plattformen for lettere samarbeid.
Plattformen har filtre basert på brukerens alder som skal gjøre det vanskelig å oppgi personlig informasjon som navn eller adresser, og gir også en viss sensur av ord og uttrykk.
I likhet med andre automatiserte systemer er ikke dette vanntett, og enkelte brukere kan benytte omskrivinger av ord for å omgå filtrene. Uønskede meldinger kan rapporteres fra en meny i chatten.
Det finnes innstillinger foreldre kan benytte seg av for å justere hvem som kan kontakte barnet.
Mulighetene til å snakke via tekst eller tale kan skrus av eller på. For barn under 13 er muligheten for å sende private meldinger skrudd av, slik at det bare er mulig å snakke i åpne chatterom i de ulike spillopplevelsene.
Foreldre har mulighet til å se barnets venneliste, men kan ikke selv fjerne venner fra listen – dette må gjøres fra barnets konto.
Det finnes foreløpig ikke noen egen funksjon for å kun la barnet snakke med venner. I slike tilfeller kan man for eksempel sette opp en gruppesamtale over telefon i stedet.
Tidsbruk
Fordi det er så mange ulike spill og opplevelser på plattformen kan spilletiden variere fra noen få minutter til så lenge spilleren orker. Der noen spill vil være delt inn i runder og lag, er andre mer av dropp inn/dropp ut-slaget.
Om det er spill barnet spiller ofte kan det være lurt å sette seg ned og se på slik at du får innsikt i hva det innebærer av tidsbruk.
Grenser for spilletid kan settes ved å bruke foreldrekontrollene.
Kjøp i spill
«Roblox» opererer med sin egen spillvaluta – Robux. Robux kan kjøpes for ekte penger fra spillets egne nettsider eller inne i appen. «Roblox» tilbyr også et premium-abonnement fra 5 til 20 dollar måneden som gir brukeren en månedlig sum Robux, samt ymse gjenstander og fordeler.
Disse pengene kan så brukes til å kjøpe kosmetiske gjenstander til avataren eller inne i de ulike spillene. Spillskapere kan nemlig åpne for kjøp i sine egne spill, noe «Roblox» så tar en andel av.
De fleste spillene er gratis, men noen tar betalt for opplevelsen. Andre ber om mindre beløp for å kjøpe gjenstander eller fordeler i spillet.
Det foregår en del markedsføring rettet mot barn og unge i spillet, og den kan ofte være vanskelig å fange opp for barnet selv. For eksempel har en rekke store selskaper laget «Roblox»-opplevelser som oppfordrer til kjøp av virtuelle gjenstander eller bygger opp et forhold til merkevaren. Erik Fossum hos PressFire har skrevet en god gjennomgang av dette.
Vær obs på at det kan forekomme svindelforsøk hvor barn blir lurt til å oppgi foreldrenes kredittkortinfo mot lovnader om gratis Robux.
Å tjene penger på å lage spill i Roblox
Hvem som helst kan lage spill i «Roblox», og enkelte spill blir populære nok til at de drar inn en god slump Robux. Når inntjeningen når et visst nivå – bestemt av Roblox Corporation – er det mulig å veksle Robux om i ekte penger.
Dermed har det dukket opp suksesshistorier om spillskapere som kan leve av spillene sine - også i Norge – både i media og i spillets egen markedsføring. Dette er imidlertid et trangt nåløye å komme gjennom, og «Roblox» har mottatt kritikk for å skape urealistiske forventninger hos barn og unge.
Om barnet går inn i opplevelsen med drømmer om penger og berømmelse kan det være lurt å styre forventningene. Minn om at dette først og fremst skal være morsomt – og så får rikdommen komme om den kommer.
Det kan også være en god anledning til å snakke om arbeidslivet – Roblox Corporation genererer tross alt inntektene sine på gratisarbeidet til (i stor grad) unge brukere. Du finner mer om dette i to svært grundige reportasjer (her og her) fra journalistene i People Make Games.
Alle bilder: ROBLOX Corporation