1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. Dataspill

Dataspill

Slik spiller du med barna dine

En jente sitter foran en datamaskin og spiller dataspill

Å spille med barna dine kan være kjempegøy, men også utfordrende å begynne med. Her kan du få noen gode råd!

Martin Bergesen har skrevet boken «Alle kan spille», som er en introduksjon til spillmediet. Her er hans beste tips til foreldre som ønsker å spille med barna sine.

Hvorfor spille med barna?

Først og fremst er det å spille sammen kvalitetstid. Dette er en form for lek med barnet som det er mulig å fortsette med også etter at legoklosser og dukker er pakket bort.

Når du viser at du bryr deg om og anerkjenner interessene til barna stiller du sterkere når du skal sette grenser.

Om de ikke frykter at du er ute etter å ta bort spillene deres er sjansen også større for at de forteller om ubehagelige opplevelser under spilling, enten det er alene eller på nett.

I tillegg er det lettere å lære barna å tenke kritisk om spillene og å hente ut positive effekter av spillingen om du er aktivt tilstede.

Det finnes også mange dataspill som kun er beregnet på voksne. Et av de mest kjente er det dystre spilldramaet «The Last of Us», som nylig ble tv-serie på HBO, men det finnes spill for alt fra krim-elskere til kostymedrama-fans.

Med ferdighetene fra spillingen med barna blir det lettere å tilegne seg disse kulturopplevelsene – om du skulle ønske det.

En gutt strekker armene i været og smiler bredt. På seg har han et par høretelefoner som brukes til dataspill.
Dataspill kan være en flott kilde til mestring og glede for barn.

Hvorfor er det vanskelig?

Har du allerede prøvd å sette deg inn i barnas spill, men uten å føle at du ble så mye klokere?

Først av alt:

Bra jobba! Bare det at du viser interesse er noe de fleste barn vil sette stor pris på.

Om utbyttet du selv fikk av det ikke var helt det du håpet på er ikke det så mystisk – spillkompetanse er noe som ikke kommer i en håndvending. Det er noe som må læres, på samme måte som leseferdighetene som gjør at du kan forstå teksten du nå leser.

Det å lese spillet – å skjønne hva man skal gjøre og hvordan spillet kommuniserer dette – er én utfordring. Både for mye og for lite informasjon på skjermen kan bidra til forvirring.

Hvordan kommer du i gang?

Å sette i gang et spill for flere spillere kan være så enkelt som å ha to spillkontroller koblet til og velge «local co-op» eller «multiplayer» fra åpningsskjermen.

Måten dette fungerer varierer. Noen ganger ses alle spillerne på samme skjerm, andre ganger deles skjermen opp for å gi én mindre skjerm per spiller (splittskjerm).

Aldersgrenser

Aldersgrenser i spill er satt med forutsetning om et barn som spiller alene. Med en forelder tilstede er det i større grad mulighet for å utøve skjønn basert på barnets individuelle modenhetsnivå.

Dette betyr ikke at man bør spille voksenspillet «Grand Theft Auto» sammen med åtteåringen, men en del spill med 12-årsgrense kan for noen gå helt fint.

To gutter som spiller dataspill gir hverandre en fistbump mens de gjør seg klar til å konkurrere.
Det er ofte populært med konkurransespilling blant eldre barn og ungdom.

Tilrettelegging

Enten du har funksjonsvariasjoner, bare sliter med å skjønne spillkontrollene eller rett og slett synes spillet er for vanskelig, finnes det mange muligheter for å utbedre situasjonen. Tilrettelegging var lenge en underutviklet del av spillindustrien, men de siste årene har et økt fokus på dette området gjort at spillhobbyen nå er blitt mer inkluderende.

Hva mulighetene er, varierer fra spill til spill. Se for eksempel nettstedet Can I Play That? om du lurer på hvor tilrettelagt et spill er.

linktype Tilrettelegging i spill - Can I Play that?

Den aller beste tilretteleggingen er å skru spillet ned på enkleste vanskelighetsgrad, så fremt du har muligheten. Om du er fersk i spillene er det antagelig utfordring nok, og blir det så enkelt at du kjeder deg er det bare å skru det opp senere.

Snakk om spillet

Når vi spiller er det sjelden vi lærer mye av selve dataspillet. Avhengig av hva som skjer rundt spillingen kan vi likevel få svært mye utbytte av den, også utover underholdningen og gleden av å ha det gøy sammen.

Å bli trygg på det grunnleggende ved dataspillene gjør det lettere å mediere spillene for barnet. Dette betyr å bruke spillerfaringene som springbrett til å snakke sammen underveis eller etterpå om emner som dukker opp.

Hvilke følelser bringer spillet frem og hvorfor? Er det situasjoner i spillet som kan minne om noe i hverdagen?

Spilleneanbefalingene under kommer med konkrete samtaleforslag, men finn gjerne egne emner å prate om også.

En annen ting:

Heller ikke barn har medfødte spillevner, og de kan også ha noe de strever med å få til. Eller kanskje de er spesielt dyktige til noe?

I begge tilfeller kan dette være en god anledning til å styrke barnets selvfølelse. For eksempel kan du gi ros når barnet lykkes med en utfordring eller gjør noe kreativt i et spill, på samme måte som vi gjør på fotballbanen eller skolen.

Om det blir naturlig å snakke om spillene på denne måten kan det bli lettere å diskutere emner som tidsbruk og innhold i spillene også.

Martins spillanbefalinger

Det finnes et vell av spill som er bra å spille sammen, men det kan være vanskelig å finne frem til dem på egen hånd om du ikke har en del forkunnskaper. Her får du derfor noen anbefalinger til ulike typer spill som kan være fine å spille sammen med barna.

Hvorfor akkurat disse spillene? Disse spillene valgt ut med mål om at de skal ha noe å tilby både for voksne og barn.

Tre eventyrspill

Dette er avgrensede spillfortellinger, med en begynnelse og slutt, og har ofte både kunstneriske ambisjoner og noe på hjertet.

Spillene kan kreve litt tankearbeid, men kravene til motorikk og reaksjonsevne er stort sett lave, og om du feiler er det kjapp vei til å prøve på nytt.

Mens du spiller:

Disse spillene har tematikk som berører både vennskap, liv og død. I blant er de også litt mystiske og åpne for tolkning. Handlingen kan altså være en fin inngang til samtaler om disse emnene.

Tre konkurranseklassikere

I 1958 var det aller første dataspillet en tospiller-variant av tennis. Ferdighetsbaserte konkurranser er og blir en stor del av spillmediet, enten man spiller mot hverandre eller datamaskinen.

Dette er spill som legger mer vekt på reaksjonsevne enn grubling, og som også krever litt mer av det motoriske. Det å ikke helt mestre spillet og kløne det til er heldigvis en del av moroa – det ser veldig komisk ut når man ramler rundt, brenner mat eller bommer på ballen.

Mens du spiller:

Dette er hektiske spill, og det er lett å bli veldig gira når intensiteten øker – både for foreldre og barn. Samtidig er de spill basert på både samarbeid og konkurranse, og dette kan utløse både positive og negative følelser.

Var det noen som kjeftet litt vel mye da maten ble svidd og den tredje stjerna glapp for laget? Kunne man vært en litt bedre taper (eller vinner) i forrige runde? Opplevelsene i spillet kan være et godt utgangspunkt for å diskutere hvordan vi håndterer denne typen følelser.

Tre steder for å tilbringe tid sammen:

Noen av de mest populære spillene i dag finner sted i store åpne spillverdener, og er mulig å anse som digitale steder.

De kan ha oppgaver, oppdrag eller konkurranse-elementer, men de har ingen klart definert ende. I stedet er det fremste poenget med dem å skape et sosialt rom hvor spillerne kan tilbringe tid med venner eller finne nye venner. Her kan dere utforske sammen, bygge sammen, kjempe sammen – eller alt på én gang.

Merk at disse spillene kombinerer navigasjon i tredimensjonale miljøer med avanserte funksjoner og kreative muligheter. Dermed er terskelen høyere for uerfarne spillere, uten at det å komme inn i dem er umulig av den grunn – det grunnleggende pleier å være enkelt å få grep om.

Mens du spiller:

Disse spillene gir mange muligheter til å uttrykke seg kreativt, samtidig som de oppfordrer til at spillerne skal sette sine egne mål. Som familie kan man diskutere seg frem til felles mål med spillingen.

For eksempel er bygging en rød tråd i denne typen spill. Kanskje dere kan ha et langsiktig byggeprosjekt som dere planlegger og blir enige om på forhånd? Det er mulig å fordele arbeidsoppgaver og ansvarsområder, for eksempel at noen bygger og noen samler ressurser.