Bransjenormen mot desinformasjon
Bransjenormen mot desinformasjon i tall
Bransjenormen mot desinformasjon forplikter sosiale medier, søkemotorer og annonsetjenester til å begrense spredning av desinformasjon og å rapportere på effekten av tiltakene.
Medietilsynet har gjort et utvalg av relevante tall fra plattformenes egenrapportering, hovedsakelig knyttet til falske brukere, innlegg fjernet på grunn av brudd på desinformasjonsreglement, innhold merket som ikke-verifisert etter faktasjekking, og annonser. På denne siden kan man se Medietilsynets visualisering av de rapporterte tallene fra Google, Meta, Microsoft og TikTok. Her kan du lese rapporten: De globale plattformenes etterlevelse av bransjenormen mot desinformasjon
Visningen er virtuell, og en veiledning for hvordan den kan brukes finnes på den siste siden, kalt «Veiledning». Aktiver fullskjermmodus i visningen ved å trykke på symbolet nederst til høyre i vinduet under.
De rapporterte tallene skal i utgangspunktet omfatte et halvt år. I den aller første rapporten ble imidlertid tallene oppgitt for andre perioder, og Medietilsynet har derfor justert tallene til å gjelde for et halvt år («halvårstall»). I tillegg har Medietilsynet korrigert tallene for de nordiske landene etter antall innbyggere, som en tilnærming til antall brukere, for å få et mål på antallet per million innbyggere og lettere kunne sammenligne de ulike landene. I hver fremstilling er det oppgitt hvilke tall som er brukt; faktisk rapporterte tall, halvårstall eller halvårstall justert for antall innbyggere.
Her kan du lese Medietilsynets vurdering av rapportene fra Meta, TikTok, Google og Microsoft.