Medieforskning
Medieforskingsprosjekt 2020
Søker/Forsker |
Tittel på prosjektet |
Tildelt sum |
Borchgrevink-Brækhus, Marianne, Universitetet i Bergen |
Personaliserte nyheter: En undersøkelse av algoritmestyrte forsider i norske nettaviser som skal utforske hvordan algoritmer påvirker journalistisk innhold. |
550 000 |
Fetveit, Arild, |
Når kunstig intelligens truer dokumentasjonsverdien til et bilde- og lydopptak. En studie av hvordan medier kan håndtere dokumentasjonsverdien til bilde- og lydopptak. |
560 000 |
Haga, Ole Christoffer, Høgskolen i Innlandet |
Hvilke egenskaper ved et dataspill kan bidra til avhengighet? Studien skal se på hvordan spillets elementer kommer til syne og opptrer for spilleren. |
192 258 |
Knudsen, Erik, Universitetet i Bergen |
Medieundersøkelsen 2020. Studien skal se på hvordan dommere holder seg uavhengig, upåvirket og nøytrale i profilerte saker som presenteres i mediene. |
180 000 |
Knutsen Steinnes, Kamilla, |
Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom. Ønsker å belyse hvordan kommersielle krefter påvirker ungdommens bildedeling. |
500 000 |
Lindtner, Synnøve, Universitetet i Bergen |
Ung, mann og gamer - en undersøkelse av dataspill, identitet og maskulinitet. Studien ønsker å se på hvordan gamer-identiteten definerer hva det vil si å være mann og hvordan dette forstås av unge mannlige spillere. |
494 000 |
Lüders, Marika, Universitetet i Oslo -Norsk medieforskerlag |
Støtte til Norsk medieforskerkonferanse 2020: Tillit til medier overalt og alltid? |
55 000 |
Nyre, Lars, Universitetet i Stavanger |
Automatiserte nyheter: Analyse, utvikling og evaluering av kunstig intelligens-verktøy for lokaljournalistikk. Studien ønsker å belyse hvilke kunstig intelligens-løsninger som er i bruk nasjonalt og internasjonalt og komme med anbefalinger. |
312 542 |
Puijk, Roel, Høgskolen i Innlandet |
Filmbransjen og sosiale medier. Studien ønsker å belyse hvorvidt sosiale medier gir film- og tv-bransjen et større spillerom for å treffe et relevant publikum for norske nisjeprodukter. |
60 000 |
Sørgård Olsen, Karianne, |
Barn av lokaljournalister i ei digital tid. Ønsker å belyse hvordan barn av profilerte lokaljournalistiske aktører erfarer at foreldrenes yrke virker inn på hverdagslivet deres. |
56 000 |
Uberg Nærland, Torgeir, NORCE |
Mediepolitikk, allmennkringkasting og fellesskap. Studien ønsker å undersøke hvordan innvandrerskeptiske borgere med liten tillit til etablerte medier og lav utdanning erfarer medieinnhold fra NRK. |
645 200 |
Ursin, Marit, |
Barn som politiske aktører? En kartlegging av valgdekning i to nyhetstilbud for barn (Aftenposten Junior og Supernytt). |
360 000 |
Masterstipend på 25 000 kroner:
Søker |
Tittel på prosjektet |
Jing Yi Xu, Sonja, Universitetet i Bergen |
Skal se nærmere på konsekvensene av markedsjournalistikk og tilliten til mediene. |
Ommundsen, Cathrine, |
Skal se nærmere på hvordan informantene reflekterer over deres forhold til smarttelefonen og hva som ligger til grunn for at de ønsker å begrense bruken. |
Solum Ness, Astrid, Universitetet i Bergen |
Skal se nærmere på hvordan Orderud-saken appellerer til publikum, hvorfor denne type innhold oppsøkes og hvordan det brukes. |
Ulvin Johansson, Caroline, |
Skal se nærmere på hvilken måte stilen og de digitale tv-formatene i tre ungdomsserier presenterer en konstruksjon av moderne og ung identitet. |
Unstad, Jonas, Universitetet i Oslo |
Skal se nærmere på hvordan politiske journalister opplever sin rolle i forholdet mellom dem og politikere, i et digitalt medielandskap. |
Venøy Saastad, Patrik, |
Skal se nærmere på hva som er appellen til politiske influensere på YouTube. Hvordan kommuniserer de? Hvordan fange et publikum? |
Waage, Andrea Marcella, |
Skal se nærmere på hvilken rolle memes spiller i unge voksnes hverdagsliv, identitetsbygging og kulturelle fellesskap. |