mai 2025
Nordmenns mediebruk og nyhetsvaner
06. mai 2025 Hvor henter vi nyheter, og hva velger de unge? Medietilsynet presenterer ferske funn om nordmenns mediebruk 6. mars.
april 2025

Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn
11. apr. 2025 Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.

Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai
04. apr. 2025 Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
mars 2025

16 nye aviser søker om produksjonstilskudd
26. mar. 2025 177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.

Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere
21. mar. 2025 Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.

Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame
20. mar. 2025 Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.

Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring
12. mar. 2025 Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.

Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM
07. mar. 2025 TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
februar 2025

Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA
28. feb. 2025 Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her