desember 2024
TV 2 får advarsel av Medietilsynet
20. des. 2024 Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.
Økt konsolidering og samarbeid blant norske medier
19. des. 2024 Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker.
Hva betyr radio og lydinnhold for mediemangfoldet?
12. des. 2024 Medietilsynet inviterer til frokostmøte 12. desember om radio og lydinnholdets betydning for mediemangfoldet, med ny rapport og paneldebatt.
Bredt innhold i norske nettaviser og stor variasjon hos lokalradioene
12. des. 2024 Saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene, som i sum har en bred innholdmiks, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet. Innhold i lokalradioer er også kartlagt, og rapporten viser store variasjoner blant ulike radiotyper.
Nå kan lokale lyd- og bildemedier søke om 23,8 millioner kroner
10. des. 2024 Medietilsynet åpner nå opp for at lokalradio og lokal-tv kan søke om støtte for 2025. Støtte kan også tildeles podkast og ikke-direktesendte bildeprogram som retter seg mot et lokalt publikum.
Medietilsynet sanksjonerer tre lokale kringkastere
06. des. 2024 To lokal-tv-kanaler har fått advarsel og en lokalradio-kanal må betale gebyr etter at Medietilsynet har hatt tilsyn med reklamereglene hos lokale kringkastere.
Ansvarlig alderskontroll på sosiale medier er mulig
03. des. 2024 Alderskontroll er en forutsetning for å håndheve aldersgrenser i sosiale medier, og det er fullt mulig å få til.
november 2024
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare
29. nov. 2024 Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest
27. nov. 2024 Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?
25. nov. 2024 Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier
25. nov. 2024 To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her