1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyhetssaker

Nyhetssaker

– Sosiale medier har et viktig ansvar for å bekjempe desinformasjon

Mari Velsand holder en presentasjon

Denne uka har Medietilsynet deltatt på dialogmøte mellom redaktørstyrte medier og sosiale medier, og publisert en ny rapport om plattformenes tiltak mot desinformasjon.

Dialogmøtet mellom de norske redaktørstyrte mediene og Google, TikTok og Meta ble arrangert i Pressens hus tirsdag denne uken, i samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet og Norsk Presseforbund. På møtet uttrykte representanter for de redaktørstyrte mediene seg kritisk til hvordan sosiale medier har nedprioritert redaksjonelt innhold, og til at de ikke gjør nok for å hindre at norske mediers merkevarer blir misbrukt i svindel.

Medietilsynet mener de globale plattformene må endre sin tilnærming

– Sosiale medier er en viktig plattform for den offentlige samtalen, og må ta et større ansvar både for å løfte frem redaksjonelt innhold og å begrense desinformasjon. Jeg forstår de redaktørstyrte medienes frustrasjon, og mener de globale plattformene må endre sin tilnærming på flere områder, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Kultur- og likestillingsministeren åpnet møtet, etterfulgt av innledninger fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Medietilsynet. Medietilsynet la blant annet vekt på at:

  • Forordningen for digitale tjenester (DSA) og mediefrihetsforordningen må utnyttes for å redusere risikoen ved desinformasjon, valgmanipulasjon og inngrep i pressefriheten på globale plattformer
  • DSA skal håndheves i samarbeid med nasjonale DSA-koordinatorer og Europakommisjonen. Den som blir norsk koordinator får viktig innflytelse innenfor områder som desinformasjon, uønsket valgpåvirkning, inngrep i pressefriheten og skadelig påvirkning på barn og unge. Medietilsynet mener derfor at koordinator-ansvaret er en naturlig del av sitt samfunnsoppdrag.
  • Plattformenes egenrapportering, særlig om tiltak for å begrense skadelige effekter av deres algoritmebruk, er mangelfulle, og må forbedres. Det er også behov for uavhengige analyser for å vurdere effekten av plattformenes tiltak mot desinformasjon i en norsk kontekst.

Ny rapport om tiltak mot desinformasjon

Medietilsynet har nylig gjennomført en ny vurdering av rapporterte tiltak mot desinformasjon fra Facebook, Instagram, YouTube, TikTok og LinkedIn. Disse plattformene har signert bransjenormen mot desinformasjon (Code of Practise on Disinformation), og rapporterer hvert halvår. Noen tall fra rapporten:

  • TikTok rapporterer om en økning fra 6 millioner til 93 millioner falske kontoer fra første til andre halvår 2023 i det indre markedet. 165 000 av disse kontorene er norske.
  • LinkedIn har rapportert om rundt 7 millioner falske kontoer i hvert halvår i 2023. Antall norske kontoer økte fra 88 000 første halvår til over 130 000 andre halvår.
  • YouTube oppgir å ha fjernet nesten 300 000 falske kanaler siste halvår i 2023, hvorav over 3 700 i Norge. 
  • Meta oppgir å ha fjernet 1,5 milliarder falske Facebook-kontoer globalt siste halvår i 2023, men har ikke oppgitt hvor mange norske kontoer som er fjernet.  

Medietilsynet har konkludert med at kvaliteten på rapporteringen er bedre enn i forrige periode. Det rapporteres godt på plattformenes tiltak for å håndheve brukervilkårene, mens rapporteringen vurderes som svak når det gjelder tiltak for å redusere risikoen ved anbefalingsalgoritmene.

– Samtidig er det kritikkverdig at Meta ikke rapporterer fra Norge, til tross for at det inngår i retningslinjene. Vi forventer at dette endres ved neste rapportering, og er glad for at kultur- og likestillingsministeren også har vært tydelig på dette punktet, sier Velsand.

  Abonner på nyheter (RSS)