Nyhetssaker
TV 2 får advarsel av Medietilsynet
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.
Medietilsynet førte tilsyn med TV 2s underholdningsprogram Farmen i høst. I episoden tilsynet så nærmere på belønnes deltagerne med tubeost fra Kavli. Det jubles for belønningen, og i en lang sekvens nytes osten både på brød og rett fra tuben.
– Produktet er gitt en unødig fremtredende rolle, i strid med regelverket. Lengden på innslaget, lydbildet og zooming på tuber og merkenavn er i sum utenfor det som er lov for produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
TV 2 fikk også tidligere i år advarsel for brudd på reglene om produktplassering
Produktplassering skiller seg fra tradisjonell reklame ved at produktet kan inngå i eller vises til i et program. Sendinger som inneholder produktplassering skal merkes, og produktet kan ikke gis en unødig fremtredende rolle, heter det i regelverket.
Det er STRIX som produserer Farmen, men det er TV 2 som er ansvarlig for at reglene for produktplassering blir fulgt. Medietilsynet mener regelen som TV 2 har brutt i denne saken er sentral og vel etablert, og at kanalen har utvist uaktsomhet.
– Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på reglene om produktplassering tre ganger tidligere det siste året. Denne gangen gir vi sanksjon i form av advarsel for bruddet, sier Sekkelsten.