Nyhetssaker
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Mange unge opplever at de får for mye reklame i sosiale medier. Nye tall fra Medietilsynet viser at 64 prosent av 9- og 10-åringer som er på sosiale medier synes de får for mye reklame på disse plattformene, og blant jenter fra 15 til 18 år er hele tre av fire enige i dette.
– Svarene sier noe om det massive reklametrykket barn og ungdom utsettes for. Deres mest brukte sosiale arena er langt på vei blitt en uregulert markedsplass, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Alkohol, pengespill, muskler og slanking
60 prosent av 14–18-åringene svarer at de har fått reklame for gambling eller pengespill. Vel én av fem i denne gruppen har fått reklame for alkohol, mot 13 prosent av 9–12-åringene.
– Mengden reklame de unge eksponeres for, er åpenbart for stor. I tillegg er det altså mange som får reklame for produkter de skulle vært skjermet for. Det barn og unge selv rapporterer, samsvarer med rapporten Forbrukerrådet nylig la fram. Der var en av konklusjonene at de unge utsettes for massiv adferdsbasert reklame og algoritmer som forsterker destruktivt innhold, sier Velsand.
Også de yngste får reklame for produkter som skal gi vektnedgang eller større muskler. Én av fire i alderen 9–12 år sier at de har fått reklame for hjelp til muskelbygging, mens én av fem i denne gruppen har fått reklame for slankeprodukter.
– Heldigvis pålegges de globale plattformene et større ansvar for å redusere risikoen for skadelig innhold i sine tjenester etter det nye EU-regelverket Digital Services Act (DSA), som også skal innføres i Norge, sier Velsand. Blant annet blir det forbudt med målrettet markedsføring mot mindreårige og manipulerende design.
De unges forhold til influensere
I Medietilsynets undersøkelse blir de unge også spurt om sitt forhold til influensere. Den mest populære typen videoinnhold blant barn og unge er humor. Halvparten i alderen 9-18 år følger eller ser humorvideoer fra influensere.
En større andel gutter enn jenter ser på videoer om gaming eller gamere, sport, trening og natur. Flere jenter ser på videoer om mote, klær og sminke, musikk, realitykjendiser, venner med egen kanal på YouTube eller TikTok, kosthold og temaer knyttet til psykisk helse.
Det er stor spredning i hvilke influensere de unge følger. De mest populære er MrBeast, Julie Fiala og Sidemen.
Sju prosent av 9–18-åringene forteller at de har sendt penger eller gaver til en influenser eller gamer. Her er det stor kjønnsforskjell: Elleve prosent av guttene og tre prosent av jentene svarer at de har gjort dette. Nær halvparten av disse svarer at de har sendt penger eller gaver fordi de liker personen og det de deler, mens én av fire gjør det for å få “shoutouts” – at influenseren nevner eller snakker om en person i en live-strøm.
Les hele delrapporten fra Barn og medier 2024 her.
Fakta om barn og reklame:
- 64 prosent av 9–18-åringene som bruker sosiale medier, sier seg enig i at det er for mye reklame i disse tjenestene. Dette er innhold barna selv opplever som reklame.
- Blant 14–18-åringene har 60 prosent fått reklame for pengespill eller gambling.
- Nesten halvparten i denne aldersgruppen har fått reklame for produkter for å gå ned i vekt og/eller produkter som skal gi større muskler.
- Jenter får i større grad enn gutter reklame for vektnedgang.
- 13 prosent av 9–12-åringene og 22 prosent blant 14–18-åringer har fått reklame for alkohol.
- Nesten halvparten av 9–18-åringer følger eller ser på humorvideoer fra YouTubere, TikTokere eller fra andre influensere. Dette er den mest populære typen videoinnhold.
- De mest populære influenserne blant barn og unge er MrBeast, Julie Fiala og Sidemen.
- 7 prosent av 9–18-åringer som følger eller ser på influensere, svarer at de har sendt penger til disse.
Kilde: Barn og medier 2024 (Medietilsynet).
Om undersøkelsen:
- Barn og medier 2024 er gjennomført av Verian på oppdrag fra og i samarbeid med Medietilsynet.
- Medietilsynet har gjennomført undersøkelser om barn og unges medievaner siden 2003. Fra 2006 er undersøkelsen gjennomført annethvert år, sist i 2022.
- Datainnsamlingen til Barn og medier 2024 ble gjennomført første kvartal 2024, på 122 skoler spredt over hele landet. Cirka 3 200 barn i alderen 9–18 år har deltatt i kartleggingen.