Nytt fra Medietilsynet
Nytt samarbeid og kampanje sammen med Facebook og Faktisk om falske nyheter
Er det mulig å oppdage falske nyheter? Vi har nå inngått et samarbeid med Facebook og Faktisk for å begrense spredningen av falske nyheter. Vi har sammen jobbet fram ti tips om hvordan du kan avsløre en falsk nyhet.
Medietilsynet jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere - og lørdag 19. august ruller Facebook ut annonser i blant annet VG Lørdag, Dagbladet Lørdag, Aftenposten og Amedias lokalaviser. Denne kampanjen skal bidra til å ruste det norske folk til å oppdage falske nyheter på nettet. Annonsene er en del at et samarbeid mellom Facebook, Faktisk.no og Medietilsynet i forbindelse med Stortingsvalget.
Topper alle nyhetsfeeder til norske Facebook-kontoer fra mandag
Fra mandag av vil tipsene også være tilgjengelig på toppen av folks nyhetsfeed i Facebook-appen, og folk kunne klikke videre derfra til både Faktisk.no og Medietilsynets sider om mediekompetanse.
– At Facebook tar et slikt initiativ i Norge, og i tillegg ønsker å involvere mediemyndigheten og faktasjekkere ser vi veldig positivt på. Vi ønsker å stimulere folk til kritisk tenkning til det man ser, hører og konsumerer av mediebudskap, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø.
– Undersøkelsen vår fra april viser at Facebook er plattformen der flest opplever å se falske nyheter.
15 prosent av nordmenn har en eller flere ganger delt en nyhet som de mistenkte eller visste var usann.
Over halvparten av den norske befolkningen ser nyheter de ikke opplever som helt sanne ukentlig eller oftere
Jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere
– Dette er høye tall, og Medietilsynet jobber nå aktivt for å gi befolkningen gode verktøy for bedre å kunne skille mellom ulike typer medieinnhold, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø. Vi håper med disse ti tipsene at folk kan bli mer kritiske til det de leser og deler. Hver og en av oss har et ansvar for å begrense spredningen av falske nyheter.
Les og last ned tipsene her, eller ved å klikke på bildet.
Ta vår Facebook-quiz og test deg selv i hvor god du er til å avsløre «fake news»
Har du spørsmål? Ta kontakt med Tone Haugan-Hepsø eller Anders Engelstad