Nytt fra Medietilsynet
Stabilt forhold mellom eierskap og opplag i norske aviser
De tre største konsernene kontrollerer nesten 65 prosent av det totale avisopplaget i Norge. Schibsted, Amedia og Polaris eier 101 av landets 225 aviser, viser oppdaterte tall fra Medietilsynet.
I dag la Mediebedriftenes landsforbund (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) frem opplagstall og lesertall for norske aviser for 2017. De forteller at 105 aviser økte opplaget i fjor. MBL sier det er et historisk år, med samlet vekst, etter 19 år med fall.
Digital vekst
– Det er gledelig å se at mange avishus nå har snudd opplagsnedgangen. Vi ser at avisene lykkes med å ta betalt for journalistikken digitalt. Det styrker avisenes økonomi, noe som igjen vil være til fordel for mediemangfoldet i Norge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
– De største får naturlig nok størst uttelling, men også de mindre avisene får stadig flere nye digitale abonnenter. Den nye innovasjonsordningen som nå er på høring vil kunne bidra til at også små aviser utenfor konsernene kan øke sine digitale inntekter, sier Velsand.
Plikt til åpenhet om eierskap
Etter lov om åpenhet om eierskap i medier, plikter alle norske medier å gi opplysninger om eiere til Medietilsynet.
Til sammen eide Schibsted, Amedia og Polaris i 2017 101 av landets 225 aviser, det samme antallet som året før. De tre konsernene kontrollerte 64,6 prosent av det totale avisopplaget på vel 2 millioner i fjor. Det er en økning på 0,6 prosentpoeng fra 2016. – Dette viser at forholdet mellom eierskap og opplag er stabilt, sier Velsand.
Avisopplag i 2017 fordelt på eiere. Inkludert VG+
For mer informasjon, kontakt seniorrådgiver Bjørn Tore Østeraas.