Nytt fra Medietilsynet
Medietilsynet har fordelt sju millioner kroner til innovasjon i mediebransjen
18 prosjekter har fått støtte når Medietilsynet for første gang har fordelt innovasjonsstøtte til mediebedrifter. Potten var i år på sju millioner kroner. – Mange og gode søknader vitner om stor interesse og behov for en slik støtteordning, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Målet med den nye innovasjons- og utviklingsstøtten er å styrke mediemangfoldet og den opplyste offentlige samtalen gjennom å stimulere til redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i nyhets- og aktualitetsmedier. Medietilsynet mottok 71 søknader, og det ble totalt søkt om over 32 millioner kroner.
– Å velge blant søknadene har vært både spennende og krevende. Medietilsynet er glad for at regjeringen anerkjenner behovet ved å foreslå å øke innovasjons- og utviklingsstøtten med tre millioner kroner i neste års statsbudsjett, sier Velsand.
Droner, e-sport og ny arena for youtubere
Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
Blant prosjektene som får støtte, er medier som ønsker å fornye den lokale journalistikken. Bladet Sunnhordland vil for eksempel lage en interaktiv og klikkbar oversikt med innhold avisen lager i sitt nedslagsfelt ved å bruke droner, mens Porten.no i Indre Sogn ønsker å utvikle en ultralokal nettavis der hver kommune får sin egen forside. Lokalavisa Stjørdalens Blad og Malvik Bladet har søkt støtte for å utvikle dekning av e-sport, og Sunnmørsposten ønsker å teste ut ny arena for å tiltrekke seg «youtubere».
I tillegg får prosjekter som tester ut datateknologi i journalistikken støtte. Støtte får også fellesprosjekter initiert av bransjeorganisasjonene Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes landsforening (MBL).
Disse får innovasjons- og utviklingsstøtte
Søker |
Beskrivelse av prosjektet |
Innvilget |
Bladet Sunnhordland |
Interaktiv og klikkbar oversikt av lokalt innhold ved bruk av droner |
121 500 |
Bømlo-Nytt |
Utvide avisen med podcast og distribusjon i sosiale medier |
197 500 |
Frostingen |
Plattform for innbyggerkommunikasjon |
600 000 |
Grannar |
Utarbeide en digital produksjonsplattform skreddersydd for mindre lokalaviser |
250 000 |
Hedmarksradioene |
Spredning av lokale nyheter og aktualiteter til skjermer i lokalt område |
272 000 |
Jærbladet |
Utvikle godt innhold om breddeidrett ved hjelp av datajournalistikk |
137 000 |
Landslaget for Lokalaviser (LLA) |
Digitalt kompetansesenter for lokalaviser |
1200000 |
Mediehuset KSU 24/7 |
Digitalisering av innhold med distribusjon til smarte enheter |
114 700 |
Porten.no |
Ultralokal nettavis der hver kommune får egen forside |
884 000 |
Raumnes |
Digitalisering, inkludert kompetanseutvikling (i samarbeid med Agderposten) |
400 000 |
Stjørdalens Blad og Malvik Bladet |
Hvordan innovasjon kan styrke lokalavisas posisjon gjennom e-sport |
225 000 |
Søgne og Sogndalen Budstikke |
Nyhetsbrev i levende bilder til den yngre målgruppen |
21 400 |
Ringerikes Blad |
Teste ut levende bilder i sosiale medier for å nå lesere under 45 år |
200 000 |
Sunnmørsposten |
UngLab: Tilrettelegging for unge medieprodusenter ("youtubere") |
480 000 |
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) |
Norsk podcasthosting: Felles podcastsystem for bransjen |
302 400 |
Norpublica |
Videreutvikle databaserte arbeidsmetoder i journalistfellesskapet Norpublica |
235 000 |
Norsk Telegrambyrå |
Frigjøre ressurser til tilstedeværelse, observasjon og analyse gjennom strukturert journalistikk |
522 000 |
Teknisk Ukeblad Media |
3D-journalistikk skal presentere ulike prosjekter og planer på en enda bedre måte |
835 000 |
|
|
6997500 |
Fakta om innovasjons- og utviklingsstøtten
|
For mer informasjon, ta kontakt med Nina Bjerke.