Nytt fra Medietilsynet
Stabile eierforhold i det norske mediemarkedet
Amedias oppkjøp av Nettavisen og Bonniers nedleggelse av virksomheten i Norge var de største bevegelsene i det norske mediemarkedet i 2018. Fortsatt eies majoriteten av de norske medievirksomhetene av konsern, der de to største er Schibsted og Amedia.
Til tross for noen kjøp og nedleggelser i 2018, kjennetegnes det norske mediemarkedet fortsatt av stabile eierforhold. Det viser en oversikt fra Medietilsynet over eiersituasjonen i det norske mediemarkedet.
Overtakelser og nedleggelser
Etter å ha tatt over Egmonts eierandel på 50 prosent, eier nå Amedia hele Nettavisen. Bonnier Media, som blant annet gir ut magasinene Tara og Costume, meldte i november i fjor at konsernet legger ned sin virksomhet i Norge. Ifølge Bonnier ønsker selskapet fortsatt å produsere for det norske markedet i samarbeid med den danske delen av konsernet.
I november ble det også kjent at P4 vil legge ned sin lokale DAB-kanal i Bergen, P5 Hits. Samme måned ble det klart at Amedia overtar Nordsjø Medias ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder, forutsatt godkjenning av Konkurransetilsynet. I desember i fjor kom nyheten om at Dagsavisen har inngått en avtale med Agderposten Medier om å ta over Fredrikstad-avisen Demokraten fra 1. januar i år.
Eierskapsinformasjon skal bli mer tilgjengelig
Medietilsynet skal fremme mediemangfold og styrke den kritiske medieforståelsen i den norske befolkningen.
– Som en del av dette arbeidet ønsker vi å bidra til større åpenhet, oppmerksomhet og kunnskap om eierforholdene i norske medier. I tillegg til at tilsynet skal innhente og systematisere informasjon om eierforhold, er det viktig at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for befolkningen på en god måte. Medietilsynet jobber nå med nye digitale løsninger for søk og presentasjon av våre data, sier direktør Mari Velsand.
Ta kontakt med Nina Bjerke for mer informasjon