Nytt fra Medietilsynet
Rapport til Kulturdepartementet om konsekvenser av å stoppe spillreklame
![Hentet fra Flickr](/globalassets/bilder/illustrasjonsbilder/tv/pengespill-flickr.jpg?quality=80&mode=crop&width=750)
Oslo Economics har på oppdrag fra Kulturdepartementet utarbeidet en rapport om konsekvenser av stansing av utenlandsk pengespillreklame. Rapporten belyser konsekvensene og effektene en slik lovendring kan ha for aktører i ulike deler av verdikjeden.
Oslo Economics vurderer at forslaget vil ha en betydelig negativ inntektseffekt for kringkasterne som i dag sender utenlandsk pengespillreklame. Samtidig mener Oslo Economics at flere mekanismer i markedet taler for at kringkasternes etterspørsel etter norsk innhold vil reduseres mindre enn inntektstapet.
– Vi er opptatt av å legge til rette for norsk innhold og TV-produksjon, men det må løses med andre virkemidler enn å tillate pengespillreklame, sier kulturminister Trine Skei Grande i en pressemelding fra Kulturdepartementet.
Endring i kringkastingsloven gir Medietilsynet hjemmel til å gi pålegg eller hindre tilgang
Kulturdepartementet sendte 15. mars 2019 forslag til endring i kringkastingsloven på høring. Formålet med lovendringen er å stanse ulovlig pengespillreklame som sendes fra utlandet, for å unngå at personer med spilleproblemer blir eksponert for slik reklame.
Bestemmelsene i pengespillovgivningen kan i dag ikke brukes til å håndheve markedsføringsforbudet overfor utenlandske aktører. Derfor foreslås det en ny bestemmelse i kringkastingsloven. Denne vil gi Medietilsynet hjemmel til å gi pålegg om å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføring av pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
Les hele pressemeldingen og rapporten her på Kulturdepartementets nettsider.