Nytt fra Medietilsynet
Youtubere tydeligere på hva som er reklame
Nye tall viser at flere norske youtubere merker reklame i innslagene sine. – Dette er en positiv utvikling som gjør det mindre sannsynlig at seerne opplever skjult reklame, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Skjult reklame er forbudt i Norge, og det gjelder også på YouTube. Medietilsynet har ansvar for å kontrollere at youtuberne følger regelverket. Da tilsynet startet kontrollene i 2017, merket nesten ingen youtubere videoer som inneholdt reklame. Ett år senere var 80 prosent av de kontrollerte videoene riktig merket.
Youtubere har makt til påvirke
– Medietilsynet har sammen med Forbrukertilsynet og nettverkene jobbet aktivt med informasjon og veiledning til youtuberne det siste året. Vi er glad for at arbeidet har gitt resultater, sier Mari Velsand.
Tall fra Kantar Media viser at hele 69 prosent i alderen 15 – 29 år bruker YouTube daglig.
– Mange påvirkere har tusenvis av følgere. YouTube er blitt en kanal med stor påvirkningskraft, som dermed er attraktiv blant annonsører. Ungdom er ofte lette å påvirke, og derfor er det ekstra viktig at reklame, sponsing og produktplassering er tydelig merket når innhold retter seg mot unge målgrupper, sier Velsand.
Gir youtubere veiledning og opplæring
Medietilsynet har sammen med Forbrukertilsynet laget en egen veileder om hvordan kommersielt innhold skal merkes.
– Undersøkelser viser at sju av ti youtubere bruker veilederen vi har laget sammen med Forbrukertilsynet når de skal merke. Vi har også jobbet sammen med de store nettverkene om opplæring og veiledning for å nå ut til flest mulig, sier Velsand.
Etter Kringkastingsloven kan Medietilsynet gi advarsel, økonomiske sanksjoner og pålegge tidsavgrenset forbud mot å sende reklame dersom youtubere ikke følger reglene for å merke reklame.
– Så langt har vi satset på veiledning og opplæring ved brudd, og det har gitt gode resultater. Men dersom aktører ikke følger regelverket etter råd og veiledning fra oss, må vi selvsagt vurdere formelle sanksjoner, sier Velsand.
Snakk med barn om reklame på Youtube
Medietilsynet har også utarbeidet råd til foreldre om hvordan de kan snakke med barna sine om påvirkning og kommersielt innhold i sosiale medier.
– Det er viktig å forstå når noen forsøker å påvirke oss, slik at vi har mulighet til å være kritiske når det er nødvendig. Å være en bevisst forbruker er en viktig del av det å ha kritisk medieforståelse, sier Velsand.
Medietilsynet anbefaler foreldrene å forklare barna forskjellen på kommersielt og annet innhold, hvordan de kan se etter reklamemerking og å oppfordre barna til å spørre youtuberen dersom de mistenker at det er publisert kommersielt innhold uten at det er merket.
– Foreldre bør også oppfordre barna til å være kritiske når youtuberen anbefaler et produkt han eller hun har fått betalt for å snakke om, selv om merkingen er riktig. Be dem sjekke flere kilder før de bestemmer seg for å kjøpe produktet, råder Velsand.
Medietilsynets tilsyn av reklame på YouTube
- Høsten 2017 merket ingen av de kontrollerte norske youtuberne reklame i innleggene sine
- Første halvår 2018 kontrollerte Medietilsynet 32 av de største norske Youtube-kanalene for å se om videoer med reklame var merket korrekt. 60 prosent av videoene var riktig merket, 19 prosent var merket feil og 21 prosent manglet merking
- Høsten 2018 var alle kontrollerte videoer merket. 83 prosent var riktig merket, mens 17 prosent var merket feil
Regler for merking på YouTube
- Kringkastingsloven regulerer regler for hvordan reklame, sponsing og produktplassering i levende bilder skal merkes. Medietilsynet fører tilsyn med at aktørene følger regelverket
- Ifølge reglene skal alle som tjener penger eller får andre fordeler ved å presentere produkter eller tjenester i videoene, merke det kommersielle innholdet
- Reglene gjelder for alle aktører innen kringkasting (TV) og audiovisuelle bestillingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV Sumo og VGTV).
- Fra 1. januar 2019 skal også norske youtubere merke videoene sine med en aldersgrense. Målet er at merkingen skal gjøre det lettere for foreldre og mindreårige å unngå innhold som kan være skadelig for barn på Youtube
- Reklame i tekst eller stillbilder (for eksempel på blogger eller sosiale medier) reguleres av Markedsføringsloven, der Forbrukertilsynet er tilsynsmyndighet
- Ifølge markedsføringsloven skal innhold merkes dersom det kan fremme salg av et produkt eller en tjeneste for næringsdrivende, og dersom den som legger det ut får betalt eller andre fordeler ved å eksponere innholdet. Les mer om merking av reklame på blogger og sosiale medier hos Forbrukertilsynet
For mer informasjon, ta kontakt med Nina Bjerke.