Nytt fra Medietilsynet
Nye tall fra Medietilsynet: Engelsk er det vanligste språket for barn og unge på tv, Youtube og i spill
Over seks av ti norske 9-18-åringer sier det går mest i engelsk når de ser på Youtube, spiller spill og ser på tv, film eller serier, mens norsk brukes mest når de leser nyheter. Det viser nye tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.
Det er første gang undersøkelsen har med spørsmål om hvilke språk som brukes mest på de ulike medieflatene. Medietilsynet har utviklet språkspørsmålene i samarbeid med Språkrådet.
Medietilsynet er opptatt av at barn har tilgang til norsk medieinnhold
Engelsk er det språket barn og unge møter klart oftest på Youtube, i filmer og når de spiller dataspill, viser Barn og medier 2020. Når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt, er det derimot klart mest vanlig å lese, høre og se nyheter på norsk. Et flertall sier også at det brukes mest norsk på sosiale medier.
– Når barn og unge møter og bruker engelsk i spill, på Youtube og når de ser film, blir de bedre i engelsk. Det er bra, men vi er også opptatt av at barn og unge må ha tilgang til norsk medieinnhold. Det er viktig både for å utvikle språket og for å ta vare på identiteten, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Språkrådet påpeker at de unge trenger et solid medietilbud på norsk for å bli gode og glade også i sitt eget språk.
– Vi er ikke redde for at det norske språket skal dø ut, men dersom det blir mindre vanlig å bruke norsk på noen områder, kan norsk bli et fattigere språk. Dersom norsk skal være et rikt og godt språk, må vi kunne bruke det både når vi spiller dataspill, når vi er på skolen og når vi snakker med andre, sier Åse Wetås, direktør i Språkrådet.
Språkrådet etterlyser støtteordning for norsk innhold på Youtube
Norge har støtteordninger som sikrer kvalitetslitteratur for barn og unge på norsk. Det er annerledes på Youtube, mediekanalen som blir brukt av ni av ti norske barn og unge uavhengig av alder. Der styres mye av det kommersielle innholdet barna ser på av algoritmer, som ofte favoriserer engelsk innhold.
– Vi ønsker oss en prøveordning med støtte til kvalitetsinnhold på norsk på Youtube, fordi det kan gjøre at barn og unge møter sitt eget språk også på den plattformen, sier Wetås.
Disse språkene brukes mest av 9-18-åringene:
- Youtube: 64 prosent sier engelsk brukes mest, 14 prosent sier norsk brukes mest og 15 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Dataspill: 63 prosent sier engelsk brukes mest, 17 prosent sier norsk brukes mest og 14 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Film, serier og tv: 62 prosent sier engelsk brukes mest, 16 prosent sier norsk brukes mest og 16 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Sosiale medier: 32 prosent sier engelsk brukes mest, 44 prosent sier norsk brukes mest og 19 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Nyheter: 14 prosent sier engelsk brukes mest, 68 prosent sier norsk brukes mest og 12 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
Les hele rapporten om hvilke språk som brukes mest av barn og unge på de ulike medieplattformene her