Nytt fra Medietilsynet
Medietilsynet utvider populært digitalt familiespill: "Stjernekolonien" får flere karakterer
Det digitale familiespillet «Stjernekolonien» ble tatt godt imot av mange familier da det kom i fjor høst. Nå utvider Medietilsynet spillet med flere karakterer, valg og dilemmaer. – De fleste barn har mobil og halvparten er på sosiale medier fra de er ni år. Det er derfor viktig å snakke om livet på nett fra barna er små, noe vi mener dette spillet kan hjelpe til med, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Luna og Noah på sju år har fått selskap av Noahs mamma Sara og søster Mira, og Lunas storebror Timo og pappa Edan i denne oppdaterte versjonen av familiespillet «Stjernekolonien». Familiene lever i en digital verden til forveksling lik vår egen, med blant annet det sosiale mediet «Spacebook» og dataspillet «Månesverdet».
Spillet passer best for familier med barn fra første til fjerde klasse (6–9-åringer), og er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Sju av ti sier de har lært noe av spillet
– Så langt har nesten 4 500 spilt spillet, men siden dette er et samtalespill, regner vi med at det totale antall spillere er vesentlig høyere. Flere lærere har spurt oss på vegne av sine elever om når spillet utvides med de nye karakterene, og omkring 70 prosent av spillerne sier at de har lært noe av spillet. Vi er glad for at spillet er blitt tatt så godt imot, sier Velsand.
På grunn av koronapandemien blir det for tiden ikke holdt mange fysiske foreldremøter, der det hadde vært naturlig å vise frem «Stjernekolonien».
– Vi forteller derfor foreldreutvalgene vi er i kontakt med, om muligheten de har til å bygge digital kompetanse og få i gang samtalene om det digitale livet med barna gjennom «Stjernekolonien». Foreldrene i en kommune vi møtte, ønsket å samspille i klassen, for så å diskutere det sammen etterpå. Det er et forslag vi vil ta med til FAU-ene vi møter fremover, sier Bodil J. Houg, leder i Elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Familien får nye digitale dilemmaer å snakke om
Temaer som tas opp i spillet er blant annet skjermtid, pengebruk i spill, personvern, sosiale medier og foreldrenes digitale medievaner, og både foreldre og større søsken må ta valg og finne løsninger på digitale dilemmaer i hverdagen.
For eksempel blir Lunas storebror Timo i tvil om han skal møte en jente han bare har snakket med på nett, for hvordan kan han vite at hun er den hun gir seg ut for å være? Pappa Edan logger seg på pc-en med sønnens passord, mens Noahs mor Sara bryter sine egne regler om skjermfri fredagskveld.
– Spillet viser at det ikke alltid er enkelt å sjonglere det digitale familielivet, men å snakke sammen om det er en god start. Ved å utvide spillet med flere figurer, håper vi at familiene får se de digitale dilemmaene fra ulike synsvinkler. Vi tror det kan bidra til å skape større forståelse for hvordan andre opplever ulike hendelser i den digitale hverdagen, sier Velsand.
Forskjell på hva barn og foreldre sier om barns medievaner
Undersøkelsen Foreldre og medier 2020 fra Medietilsynet viser at det er forskjell på hva foreldrene vet om barnas digitale medievaner og hva barna selv rapporterer om. Barna begynner tidligere med sosiale medier, har i større grad åpne profiler og kjøper mer i spill enn foreldrene tror.
– Vårt råd er å starte samtalene om det digitale livet tidlig, slik at barna kan utvikle kritisk medieforståelse og god digital dømmekraft før de vanskeligste dilemmaene oppstår, sier Velsand.
Klasser som ønsker å spille Stjernekolonien, kan bestille klassesett med reflekser med Luna og Noah fra Medietilsynets hjemmeside.
Om «Stjernekolonien»
Familiespillet «Stjernekolonien» kan spilles på mobil, nettbrett eller PC, og i spillet blir vi kjent med sjuåringene Noah og Luna, foreldrene deres, venner, søsken og ulike digitale dilemmaer de står i. Barn og voksne skal sammen finne gode svar på situasjonene Noah og Luna står i, selv om det ikke alltid finnes en fasit. Medietilsynet og elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken står bak det nye spillet, og det norske utvikler- og læringsselskapet Specifique har stått for den tekniske utviklingen.
Foreldre og barn om digitale medievaner:
- 27 prosent av foreldrene svarer at deres barn fikk sin første mobil før de fylte 8 år, og 49 prosent av barna svarer at de fikk sin første mobil før de fylte 9 år.
- 51 prosent av 9-åringene bruker ett eller flere sosiale medier, og fra barna er 13 år er tilnærmet alle på sosiale medier.
- 71 prosent av de yngste barna (1-4 år) bruker ifølge foreldrene YouTube.
- 86 prosent av 9-18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- Barna begynner tidligere på sosiale medier enn foreldrene tror (Snapchat: Foreldre tror at 12 prosent av 9-10-åringene bruker Snapchat, mens 29 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på Snapchat. TikTok: Foreldre tror at 31 prosent av 9-10-åringene bruker TikTok, mens 44 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på TikTok).
- Barna har i større grad åpne profiler enn foreldrene tror (23 prosent av foreldrene tror at deres barn har åpen bruker på TikTok, mens 44 prosent av barna svarer at de har åpen profil).
- Barn kjøper mer i spill enn det foreldrene tror (9 prosent av foreldrene oppgir at barna har kjøpt ting i spill hvor det var en overraskelse hva han/hun fikk, mens 28 prosent av 9-18-åringene sier at de har gjort dette).
Kilder: Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020 (Medietilsynet). Respondentene er cirka 3400 barn i alderen 9-18 år og cirka 2000 foreldre med barn i alderen 1-17 år.