Aktuelt 2022
-
VGTV får åtvaring for brot på reklame-reglane i Harm & Hegseth
21. des. 2022 VGTV får åtvaring av Medietilsynet for å ha gitt logoar på studiointeriør ei unødig framståande rolle, og for at produktplasseringa ikkje var tydeleg nok merka i programmet «Harm & Hegseth».
-
Ingen brot på reklamereglane i sendingane under fotball-VM
20. des. 2022 Medietilsynet fann ingen brot på reklame- og sponsereglane under sendingane i fotball-VM. Sendingane blei også teksta direkte i tråd med krava som blir stilt til universell utforming
-
Medietilsynet støttar regjeringas forslag om at strøymetenestene må investere i norsk innhald
19. des. 2022 Dersom regelen om at strøymetenestene må investere i norske filmar og seriar, anten direkte eller gjennom bidrag til Filmfondet, blir vedtatt, får Medietilsynet oppgåvene med å handheve plikta til medfinansiering og å føre tilsyn.
-
Medietilsynet har fordelt 39 millionar kroner i støtte til samiske aviser
16. des. 2022 Dei fire avisene Ávvir, Ságat, Snåsningen og NordSalten Avis får til saman om lag 39 millionar kroner i støtte i 2022. – Støtta bidrar til å gjere dei samiske skriftspråka meir synlege. Desse avisene speler ei viktig rolle for den samiske språkutviklinga, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Mediabearráigeahčču lea juolludan 39 miljovnna doarjjan sámi aviissaide
16. des. 2022 Dat njeallje aviissa Ávvir, Ságat, Snåsningen ja NordSalten Avis ožžot oktiibuot sullii 39 miljovnna ruvnno doarjjan 2022:s. – Doarjja dahká sámegiela čállingielaid eanet oainnusin. Dain aviissain lea dehálaš rolla sámi giellaovdáneamis, dadjá Hanne Nistad Sekkelsten, Mediabearráigeahču juridihkalaš ja regulatoralaš ossodaga jođiheaddji.
-
Discovery får åtvaring etter eksponering av matbutikken Joker i 71 grader nord
15. des. 2022 Medietilsynet gir åtvaring til Discovery etter at matbutikken Joker blir eksponert unødig mykje i ein episode av 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis.
-
Fire av ti 13–14-åringar får porno-reklame på nett
14. des. 2022 Nesten fire av ti 13–14-åringar får reklame for porno på nett, viser Medietilsynets undersøking Barn og medier 2022. Mange seier at dei har fått reklamen via Google og TikTok. – Vi forventar at dei globale plattformene iverkset strengare tiltak for å få stansa pornoreklame retta mot barn, som også i dei fleste tilfelle er ulovleg etter norsk lov, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Nye regler for avisenes største direkte mediestøtteordning er vedtatt
09. des. 2022 De nye reglene for å motta produksjonstilskudd, som Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt i dag, skal gjøre regelverket tydeligere, mer moderne og inkludere de minste lokalavisene. – Det nye regelverket er bedre tilpasset den digitale utviklingen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar
09. des. 2022 Over halvparten av 13–18-åringane har fått reklame for produkt for å gå ned i vekt og for å få større musklar. Det visar nye tal frå Medietilsynet. – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet avsluttar tilsynet med pengespelreklame på tv
06. des. 2022 Medietilsynet har ikkje funne pengespelreklame på Discoverys tv-kanalar FEM, MAX, VOX og Eurosport etter å ha kontrollert kanalane gjennom hausten. – Vi avsluttar derfor dette tilsynet med pengespelreklame på tv, som har haldt på sidan starten av 2021, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Medietilsynet er bekymra for datalagringsforslag
05. des. 2022 Medietilsynet fryktar at færre kjem til å delta i den offentlege debatten dersom Politiets sikkerhetstjeneste (PST) kan lagre data frå opne kjelder på nett i fem år. Regjeringa har foreslått å opne for dette, for å kunne avdekkje truslar.
-
Rekordår for avisar, tv og radio i 2021, men no kan den positive trenden snu
29. nov. 2022 Fjoråret blei eit svært godt økonomisk år for norske medieselskap, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Dei samla inntektene auka med 2,2 milliardar kroner, tilsvarande 8,6 prosent. – Utviklinga tyder på at 2022 blir eit svakare år, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Dei minste lokalavisene får åtte millionar kroner meir i mediestøtte enn i fjor
25. nov. 2022 Dei minste lokalavisene får åtte millionar kroner meir enn i fjor når Medietilsynet no har fordelt produksjonstilskottet for 2022. Klassekampen er framleis den avisa som får mest i støtte.
-
Et skritt nærmere reell norsk innflytelse over globale plattformer
24. nov. 2022 Nye EU-regler for digitale tjenester styrker norske brukeres rettigheter på globale plattformer. Samtidig flyttes deler av oppfølgingsansvaret til Norge. Det er en mulighet Norge bør benytte seg av.
-
Bredt innholdsmangfold i norske nettaviser
16. nov. 2022 Norske nettaviser omtaler i stor grad nyhetstemaer som dekker folks grunnleggende informasjonsbehov, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Samtidig ser vi at noen viktige temaer dekkes i ganske liten grad, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
-
Sju nye aviser får produksjonstilskudd
11. nov. 2022 Sju nye aviser kommer inn i ordningen for produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier etter at Medietilsynet har vurdert årets søkere. Av sytten nye søkere får ti avslag fordi de ikke fyller vilkårene for ordningen.
-
Nye tall fra Medietilsynet: Stadig færre jenter gamer
10. nov. 2022 Mens ni av ti gutter i alderen 9-18 år spiller dataspill, gamer bare seks av ti jenter, viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Andelen jenter som spiller, har gått ned med 17 prosentpoeng siden 2020. – Vi må jobbe for en mer inkluderende dataspillkultur, der både jenter og gutter trives, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Seks av ti barn og unge som spiller har brukt penger til å kjøpe noe i spill
08. nov. 2022 Det er vanlig blant barn og unge å bruke penger i dataspill, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Mer enn seks av ti 9–18-åringer som gamer har brukt penger i spill. – Det kan være lett å bruke mer penger enn planlagt, så foreldre bør følge godt med, oppfordrer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Inga rettsak om pengespelreklame
04. nov. 2022 Discovery trekker søksmålet sitt mot staten når det gjeld forbod mot å distribuere tv-reklame for pengespel utan norsk løyve. – Dette er enda eit viktig skritt for å kunne verne sårbare spelarar, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet er det einaste statsorganet som oppfyller krava i språklova
04. nov. 2022 Ingen andre sentrale statsorgan enn Medietilsynet oppfyller krava i språklova om å bruke både nynorsk og bokmål. Det kjem fram i ein ny rapport frå Språkrådet. – Vi jobbar aktivt kvar dag med å bruke begge målformer, og det er veldig hyggeleg at det blir anerkjent, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Menneskerettsprisen går til journalistane bak prosjektet Politimakt mot barn
03. nov. 2022 Kulturdepartementets menneskerettspris 2022 går til eit graveteam i Stavanger Aftenblad og det omfattande journalistiske prosjektet deira kalla Politimakt mot barn. – Teamet har gjort eit imponerande prosjekt i kjernen av samfunnsoppdraget til pressa, seier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.
-
Spill med internasjonal suksess skal lære unge å gjenkjenne falske nyheter
28. okt. 2022 Det kan være vanskelig å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg. Nå lanserer Medietilsynet et spill som skal sette de unge bedre i stand til å forstå disse mekanismene. Vel sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022.
-
Nye tall fra Medietilsynet: Sju av ti barn og unge har sett falske nyheter
28. okt. 2022 Sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg, kan være vanskelig. Derfor lanserer Medietilsynet nå et spill om dette temaet, sier direktør Mari Velsand.
-
Selv om nesten alle ungdommer har digital tilgang, faller noen likevel utenfor
27. okt. 2022 Omtrent alle 13–18-åringer har mobil og tilgang til pc, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. En ny rapport fra Redd Barna avdekker imidlertid at en del har såpass dårlig utstyr eller tilgang at de sliter med å følge opp skolearbeid og bruke offentlige tjenester.
-
Ny filmkampanje fra Medietilsynet viser hvor vanskelig og viktig personvern er
21. okt. 2022 Da Finn Myrstad i Forbrukerrådet skulle bli far, gjennomførte han et eksperiment: Kunne han klare å holde datterens fødsel skjult fra alle de store, annonsedrevne aktørene på internett? Det var ikke bare-bare.
-
Lokalradioene kan søke 11 millioner i digitaliseringsstøtte
13. okt. 2022 Nå kan lokalradioene søke om 11 millioner kroner til digitalisering. – Lokalradioene har en sårbar økonomi. Digitaliseringsstøtten er derfor viktig for å kunne sende på DAB, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
De fleste barn og unge får med seg nyheter
11. okt. 2022 97 prosent av 9–18-åringer får med seg nyheter, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Tv og sosiale medier er plattformene som brukes av flest barn og unge når de konsumerer nyheter.
-
Forslag til fireårige rammer for mediepolitikken fra regjeringen
06. okt. 2022 Årlig justering for den direkte mediestøtten i tråd med pris- og lønnsvekst, og nye krav til musikk og språk i NRK, er blant forslagene når regjeringen for første gang har lagt fram fireårige styringssignaler for mediepolitikken.
-
Nye tall fra Medietilsynet: Fire av ti barn og unge har delt passord med venner
05. okt. 2022 Fire av ti 9–18-åringer har delt passord med venner, og like mange kan koden til foreldrenes bankkort. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Det er viktig å gjøre barn og unge klar over hva de selv kan gjøre for å ivareta egen sikkerhet på nett, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet ber de globale plattformene øke innsatsen mot ulovlig innhold
26. sep. 2022 Tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året, viser nye tall fra Medietilsynet. – Vi mener at tjenester som TikTok, Instagram og Snapchat må øke innsatsen for å hindre spredning av slikt innhold, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Leserinnlegg: Både plattformene og foreldre må ta ansvar for barns digitale trygghet
23. sep. 2022 Digital deltakelse åpner for sosialisering og læring, men utfordrer også de yngstes personvern og trygghet.
-
Færre av de yngste er på Snapchat og TikTok enn for to år siden
21. sep. 2022 Halvparten av norske ni- og tiåringer er på sosiale medier, men likevel bruker færre av de yngste Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og medier 2022.
-
Ny EU-regulering skal styrke pressens uavhengighet
16. sep. 2022 Den nye mediefrihetsforordningen skal beskytte mediene mot statlig og privat redaksjonell påvirkning, inkludert sosiale medieplattformers moderering av redaksjonelt innhold. – Reguleringen kan gi økt pressefrihet både i Norge og Europa, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Regjeringen krever at strømmetjenestene investerer i norske filmer og serier
16. sep. 2022 Regjeringen foreslår at strømmetjenestene må investere i norske filmer og serier, enten direkte eller gjennom bidrag til Filmfondet. – Vi er klare for å håndheve medfinansieringsplikten og føre tilsyn etter de nye reglene, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
De nordiske mediemyndighetene møttes for å dele erfaringer
09. sep. 2022 Medietilsynet deltok 5. - 6. september på et nordisk møte i København sammen med mediemyndighetene fra Danmark, Sverige, Finland og Island. Her delte landene sine erfaringer knyttet til mediestøtteordninger, kritisk medieforståelse og mediereguleringer.
-
Foreslår å øke innovasjonsstøtten til små medier og inkludere fagmedier
08. sep. 2022 Regjeringen sendte onsdag ut forslag om å øke støtten til de minste mediene og inkludere deler av fagpressen i tilskuddsordningen for innovasjon og utvikling. – Dette gjør at de minste mediene kan gjennomføre prosjekter de tidligere ikke hadde mulighet til. I tillegg får flere medier mulighet for å få støtte, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Influensarar følger reglane for reklamemerking på YouTube
02. sep. 2022 17 norske influensarar på YouTube er nyleg blitt kontrollerte av Medietilsynet. Dei fleste følger reglane. – Mange barn og unge bruker YouTube, og det er derfor ekstra viktig at reklamen er tydeleg merkt, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Medietilsynet oppretter ungdomsnettverk
30. aug. 2022 Ni barne- og ungdomsorganisasjoner skal delta i et nytt nettverk som Medietilsynet nå oppretter. – Vi er opptatt av at barn og unge skal bli hørt og involvert når vi jobber med tiltak for å trygge deres digitale hverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet skal fordele 4,2 millioner til medieforskning
25. aug. 2022 Medietilsynet åpner nå for søknader om midler til medierelaterte forskningsprosjekter. – Vi prioriterer forskningsprosjekter innenfor områdene mediemangfold, kritisk medieforståelse og dataspill, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Ytringsfrihetsrapport foreslår flere lovendringer
19. aug. 2022 Ytringsfrihetskommisjonen kommer med 90 anbefalinger i sin rapport, deriblant forslag til flere lovendringer. – Kommisjonen har flere spennende anbefalinger som vi gleder oss til å se nærmere på, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Norsk Tipping varslar redusert reklametrykk
19. aug. 2022 Marknaden for pengespelreklame har falle dei siste åra, og tilsyn Medietilsynet har gjort stadfestar at Discovery fjerna pengespelreklamen frå utanlandske aktørar frå måndag 15. august. No varslar også Norsk Tipping endringar.
-
Medietilsynet og Lotteritilsynet ber norske pengespelaktørar om å redusere reklametrykket på tv
17. aug. 2022 Marknaden for pengespelreklame på norske tv-skjermar held fram med å falle og gjekk ned med fire prosent det første halvåret i år samanlikna med same perioden i 2021. – Den nye lovreguleringa har resultert i eit stort fall i utanlandsk pengespelreklame. No bør også norske aktørar redusere reklametrykket sitt på tv, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Tilsyn viser: Produksjonsselskapene har rutiner for å hente inn politiattester
03. aug. 2022 Medietilsynets tilsyn med 15 produksjonsselskap som produserer programmer eller serier, viser at selskapene henter inn politiattester for ansatte som har kontakt med mindreårige. – Det er betryggende at rutinene er på plass, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet: Konsolideringen i avismarkedet fortsetter
04. jul. 2022 De tre største konsernene kontrollerte 72,5 av det totale avisopplaget i Norge ved utgangen av 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra året før. Samtidig holder antallet norske aviser, radio- og tv-kanaler seg stabilt.
-
Ny rapport fra Medietilsynet: Godt økonomisk år for avisene i 2021
01. jul. 2022 Norske aviser fikk et svært godt driftsøkonomisk år i 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet opprettholder vedtak om å stanse pengespillreklame på tv
30. jun. 2022 Medieklagenemnda skal behandle klagene etter at Medietilsynet nå har valgt å opprettholde sine vedtak om å stanse pengespillreklame på tv. To av de fem tv-distributørene som fikk pålegg om å stanse reklamen, har klaget på vedtakene.
-
TV 2 oppfylte dei fleste krava som allmennkringkastar i 2021
27. jun. 2022 TV 2 oppfylte dei fleste krava som allmennkringkastar og mottar full kompensasjon på 135 millionar kroner for 2021, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. – Brota på krav om lokalisering skjedde som følge av koronapandemien og får derfor ikkje konsekvensar for TV 2, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
NRK bryt krav til nynorskandel på nytt – nå krev Medietilsynet ein handlingsplan
15. jun. 2022 NRK oppfylte samfunnsoppdraget i samsvar med krava i 2021, bortsett frå kravet til nynorskandel på radio og nett. Det viser Medietilsynets tilsynsrapport. – Vi ber no NRK om ein konkret plan for korleis nynorsk-kravet skal bli nådd for alle plattformer, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Fleire direktorat samarbeider for større tryggleik på nettet
10. jun. 2022 Sju direktorat, med Medietilsynet i spissen, skal framover jobbe tettare saman for å sikre at barn og unge er trygge på nettet. – Vi veit at internett er ein stor og viktig del av kvardagen til barn og unge i dag. Derfor må vi jobbe betre saman for at den digitale oppveksten blir så trygg som mogleg, seier barne- og familieminister Kjersti Toppe.
-
Kinofilm-distributørene skal sette aldersgrenser på filmene sine selv
09. jun. 2022 Stortinget har vedtatt at distributørene får ansvaret for å sette aldersgrense på kinofilmer. Hittil har dette vært gjort av Medietilsynet. – Vi har tatt initiativ til denne endringen, og mener dette er en nødvendig modernisering av regelverket, sier direktør Mari Velsand.
-
No kan du nominere ein journalist til menneskerettsprisen
03. jun. 2022 Kulturdepartementets menneskerettspris for journalistar går til ein journalist som i særleg grad har sett søkelys på aktuelle menneskerettsspørsmål i Noreg. Prisen består av ei pengegåve på 100 000 kroner og eit trykk av kunstnaren Cathrine Alice Liberg.
-
No kan du søke Medietilsynet for å bygge ut anlegg for DAB-sendingar på Helgeland
02. jun. 2022 Medietilsynet har fått søknad om anleggskonsesjon for digital lokalradio på Helgeland (region 30 i Lokalradioblokka). Interessentar som ønsker å sende inn konkurrerande søknad, må gjere det innan 23. juni 2022.
-
12 aviser i Finnmark får 2,3 millionar kroner i distribusjonstilskott for 2022
01. jun. 2022 Medietilsynet har no fordelt distribusjonstilskott til aviser i Finnmark. Tilskottet skal gjere det lettare å distribuere aviser lengst nord i landet.
-
Kommersiell allmennkringkasting: Medietilsynet foreslår justeringer før ny avtale skal lyses ut
31. mai 2022 Avtalen mellom staten og TV 2 om kommersiell allmennkringkasting har sikret et nasjonalt nyhetstilbud som produseres utenfor hovedstaden og gitt seerne variert norskprodusert innhold. Det konkluderer Medietilsynet i sin evaluering av avtalen. – Vi foreslår likevel noen justeringer før en ny avtale skal lyses ut, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
VGTV gikk for langt i omtale av sponsa premiar
20. mai 2022 I ein episode av Harm & Hegseth på VGTV i april omtalte programleiarane sponsa premiar frå Kondomeriet meir omfattande enn det er lov til. – Dette er eit klart brot på reglane, og vi gir VGTV ei åtvaring for brotet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Møte for europeiske mediemyndigheter i Antwerpen
13. mai 2022 Europeiske mediemyndigheter møttes denne uken fysisk for første gang på mer enn to år. Tiltak mot markedsføring mot barn, reguleringer av globale plattformer og sanksjoner var blant temaene i Antwerpen.
-
Lokalradioar får åtte millionar i støtte – halvparten går til å dekke DAB-utgifter
13. mai 2022 Medietilsynet fordeler 8,2 millionar kroner i støtte til lokalradioane, der 4,4 millionar kroner går til å dekke utgiftene lokalradioane har med å sende på DAB. – Lokalradioane har stram økonomi. Denne støtta bidrar til at lokalradioar kan tilby programinnhaldet sitt på DAB, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Medietilsynet varsler at Sámimag må betale tilbake støtte
10. mai 2022 Medietilsynet avslår Sámimags søknader om støtte for 2019 og 2020 etter Medieklagenemndas vedtak om at den samiske avisen ikke oppfylte kravet om minst 48 årlige utgaver. Sámimag har mottatt et forhåndsvarsel fra Medietilsynet om å betale tilbake en del av den tidligere utbetalte støtten.
-
Medietilsynet mener det er viktig for ytringsfriheten at Norge ikke blokkerer russiske medier
26. apr. 2022 Regjeringen sier nei til forhåndssensur og Norge følger dermed ikke EUs blokkering av russiske Russia Today og Sputnik. – Russisk propaganda bekjempes best med kunnskap og journalistikk, og Medietilsynet støtter derfor regjeringens beslutning, sier direktør Mari Velsand.
-
Enighet i EU om hvilke krav som skal stilles til Google og Facebook
26. apr. 2022 Europaparlamentet, Rådet og EU-kommisjonen ble lørdag enige om prinsippene i Digital Services Act (DSA). DSA skal gi brukerne bedre kontroll over hvordan globale plattformer som Facebook og Google bruker persondata til å målrette innhold, og skal gjøre det enklere å fjerne innhold som er ulovlig etter nasjonal lovgivning.
-
Medietilsynet ber om tydeleg merking av retusjert reklame
21. apr. 2022 Medietilsynet har gitt innspel til korleis det nye kravet om å merke retusjert reklame bør utformast. – Tydeleg merking er ein føresetnad for at barn og unge skal kunne vurdere innhaldet på ein kritisk måte, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Samiske aviser kan søke om 39 millionar kroner
19. apr. 2022 Medietilsynet opnar no for årets søknader om støtte til aviser som har den samiske befolkninga som hovudmålgruppe, med frist 10. juni. I år skal det fordelast litt meir enn 39 millionar kroner til dei samiske avisene.
-
Langfredag og 1. påskedag er det forbode å sende reklame på tv og radio
11. apr. 2022 Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame den 15. og 17. april i år, sidan det er forbode å sende reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
-
Distributørene overtar ansvaret for å sette aldersgrenser på kinofilmer
08. apr. 2022 Et nytt lovforslag vil avvikle den statlige forhåndskontrollen av kinofilm. Forslaget innebærer at distributørene overtar ansvaret for å sette aldersgrenser på kinofilmene. – Medietilsynet har lenge jobbet for en slik løsning, og mener dette er en viktig modernisering av regelverket, sier direktør Mari Velsand.
-
16 nye aviser har søkt mediestøtte i år
08. apr. 2022 Blant dei 16 nye søkjarane til produksjonstilskottet er Avisa Oslo, Resett, Document.no, iHarstad, Mitt Kongsvinger, Steinkjer24 og Filternyheter.no. – At det kjem så mange søknader frå nye aviser, viser både at det skjer mykje i avismarknaden, og at støtteordninga er viktig for mediemangfaldet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Medietilsynet fordeler mediestøtte: Lokale radio- og tv-kanaler får 13 millioner for å digitalisere og lage nye program
08. apr. 2022 Medietilsynet har fordelt 13,4 millioner kroner i støtte til 67 programproduksjoner, 50 radioprogram og 17 lokal-tv program. – Denne støtten er et viktig bidrag til mediemangfoldet ved at den styrker det lokale medietilbudet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Endringsforslag skal modernisere mediestøtten
07. apr. 2022 Flere endringer som skal styrke de minste lokalavisene, er blant forslagene til endringer i forskriften om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier som Kultur- og likestillingsdepartementet nå har sendt på høring.
-
Medietilsynet mener: Målet er å verne sårbare spillere
07. apr. 2022 Medietilsynet pålegger nå de fem største norske tv-distributørene å fjerne reklamen fra utenlandske spillselskap. Å få bort pengespillreklamen er et viktig tiltak for å beskytte problemspillerne.
-
Medietilsynet pålegger tv-distributørene å stoppe pengespillreklame fra Discovery
05. apr. 2022 Tv-distributørene Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og Allente må stanse markedsføringen for utenlandske pengespill på Discoverys tv-kanaler. Det har Medietilsynet bestemt. – Tiltaket er viktig for å begrense problemspillingen i Norge, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Én av tre har sett falske nyheter om Ukraina
04. apr. 2022 Hver tredje nordmann har sett informasjon eller nyheter om Ukraina-krigen som de fant ut var falsk, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. – Mange har sett falsk informasjon i sosiale medier. Tallene i undersøkelsen understreker betydningen av å ha en kritisk tilnærming til det vi leser, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i 2021
01. apr. 2022 Medietilsynet gjennomførte 25 tilsyn i 2021, og i ti av tilfellene ble det avdekket brudd på regelverket. – I de fleste tilfellene ble saken løst gjennom veiledning og dialog med aktørene, vi ga kun én sanksjon i fjor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Ny gaminghåndbok: Medietilsynet gir tips til hvordan du som arrangør unngår datatreff-fellene
30. mar. 2022 Denne våren arrangeres minst ti datatreff over hele landet. – Medietilsynet har sammen med ungdomsorganisasjonene Hyperion og KANDU utviklet en håndbok for datatreff-arrangører for å sikre gode og inkluderende møteplasser nå når barn og unge endelig kan møtes for å game sammen igjen, sier direktør Mari Velsand.
-
Ny aldersgrense for Kampen om Narvik
25. mar. 2022 Medieklagenemnda har endra Medietilsynets vedtak om aldersgrense på filmen Kampen om Narvik.
-
Mest til lokale medium når Medietilsynet fordeler 21 millionar kroner til innovasjon
24. mar. 2022 Om lag 15 av 21 millionar kroner går til små, lokale medium når Medietilsynet har fordelt innovasjonsmidlar for 2022. – I år får fleire aviser midlar til å utvikle lokal debatt. Det er bra at redaktørstyrte medium gjer tiltak for å «ta tilbake debatten», seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Bruk mediemangfoldet – vern om ytringsfriheten
18. mar. 2022 I Russland får nå folk Putins versjon av virkeligheten – og den alene. Det gjør at verdien av redaksjonell uavhengighet og mediemangfold blir ekstra tydelig for oss her i Norge.
-
Medietilsynet lanserer kampanje for mediemangfald
17. mar. 2022 Medietilsynet lanserer i dag ein kampanjefilm om verdien av mediemangfald og ytringsfridom. – Ytringsfridom og mediemangfald kan lett bli tatt for gitt, men krigen i Ukraina har for alvor vist oss verdien av uavhengige, redaktørstyrte medium, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Ingen brot på reklamereglane i sendingane under årets vinter-OL
11. mar. 2022 Medietilsynet fann ingen brot på reklame- og sponsereglane i tv-sendingane til TVNorge under årets vinter-OL i Beijing. – Vi fekk dessutan få meldingar frå publikum under desse leikane. Det kan tyde på at folk denne gongen var godt informerte om kvar øvingane blei sende, og korleis tv-sendingane blei presenterte, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
No kan du søke Medietilsynet for å bygge ut anlegg for DAB-sendingar i Fjordane
07. mar. 2022 Medietilsynet har fått søknad om anleggskonsesjon for digital lokalradio i Fjordane (region 22 i Lokalradioblokka). Interessentar som ønsker å sende inn konkurrerande søknad, må gjere det innan 28. mars 2022.
-
Høyesterett har avvist anke fra Discovery om ny pengespillreklame-regel
03. mar. 2022 Høyesterett kommer i denne omgang ikke til å behandle spørsmålet om lovligheten av en ny regel i kringkastingsloven som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge distributører å stoppe utenlandsk pengespillreklame på norske tv-skjermer. Det er klart etter at retten har avvist en anke fra Discovery.
-
Medietilsynet oppfordrer foreldre til å snakke med barna om bilder fra Ukraina
27. feb. 2022 Barn og unge kan uforvarende se skremmende videoer fra Ukraina uredigert gjennom sosiale medier eller på YouTube. Medietilsynets direktør Mari Velsand ber foreldre være særlig oppmerksomme.
-
Lovendring har gitt mindre pengespelreklame, men vi er ikkje i mål
23. feb. 2022 Utviklinga går i riktig retning, men på norske tv-skjermar er det dessverre framleis mykje reklame frå utanlandske pengespelselskap som ikkje har løyve til å tilby spel i Noreg. Norske myndigheiter vil halde fram kampen for å stanse denne reklamen.
-
Meir undervisning og forsking er blant tiltaka i ny handlingsplan mot speleproblem
22. feb. 2022 Auka kunnskap om dataspel og færre problemspelarar er måla med Kultur- og likestillingsdepartementet sin nye handlingsplan mot speleproblem. – Medietilsynet vil jobbe for at barna lærer meir om dataspel på skulen. Vi vil også bruke meir pengar på forsking for å auke kunnskapen om kva som fører til problemspeling hos barn og unge, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Mindre pengespillreklame på tv
21. feb. 2022 Tv-kanalene sendte mye mindre reklame for utenlandske pengespill på norske tv-skjermer første halvår i 2021 enn halvåret før, viser nye tall fra Medietilsynet. – Tallene tyder på at lovendringen for å stoppe utenlandsk pengespillreklame har effekt, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Medietilsynet fordeler fire millioner kroner til forskning på medier og dataspill
18. feb. 2022 19 prosjekter får penger når Medietilsynet har fordelt årets midler til forskning på medier og dataspill. – Størsteparten av midlene går til prosjekter som omhandler mediemangfold og kritisk medieforståelse, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Hat og sjikane skal aldri være greit
09. feb. 2022 Det er på tide å ta et oppgjør med deler av det ytringsklimaet vi har fått i sosiale medier. Vi kan ikke snu ryggen til og håpe at det går over.
-
Én av fire unge har opplevd hatprat på nett
08. feb. 2022 Over seks ganger flere 16–20-åringer enn befolkningen generelt har fått hatefulle kommentarer på nett. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Dobbelt så mange jenter som gutter oppgir at de blir negativt påvirket av slike kommentarer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge
03. feb. 2022 De største OL-øvelsene sett med norske øyne blir sendt direkte på TVNorge under vinterens OL i Beijing, som starter offisielt førstkommende helg 5. februar. Det gjelder blant annet langrenn, kombinert, skiskyting, hopp og alpint. Seere kan få tilgang til alle øvelsene på Discovery+ ved å registrere seg som bruker.
-
Medietilsynet skal fordele 390 millioner kroner i produksjonstilskudd til avisene i år
02. feb. 2022 Medietilsynet åpner nå for søknader om årets produksjonstilskudd, som er Norges største direkte støtteordning for avisene. – Støtteordningen skal sikre et mangfold av redaktørstyrte medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
Nå skal den kritiske medieforståelsen i befolkningen måles i hele Norden
31. jan. 2022 Mediemyndighetene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island skal sammen utvikle en metode for å måle forskjellige aspekter av den kritiske medieforståelsen i befolkningen. – Et felles rammeverk gir oss mulighet til å sammenligne utfordringer og kompetanse på tvers av de nordiske landene, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
-
EU stiller krav til Facebook og Google
27. jan. 2022 Europaparlamentet vedtok nylig DSA (Digital Services Act) med et overveldende flertall. DSA gir brukerne bedre kontroll over hvordan globale plattformer som Facebook og Google bruker persondata til målretting av innhold, og skal gjøre det enklere å fjerne innlegg som er ulovlige etter nasjonal lovgivning.
-
Northug-saken setter loven på prøve
14. jan. 2022 Petter Northugs dobbeltrolle som redaksjonell medarbeider og reklameplakat for egen kleskolleksjon aktualiserer diskusjonen om hvorfor det er viktig å opprettholde et klart skille mellom kommersielle og redaksjonelle interesser, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
Slutt på video- og dvd-registrering hos Medietilsynet
11. jan. 2022 Distributører av dvd-er, Blu-ray og Video On Demand må ikke lenger registrere og merke videoene hos Medietilsynet og betale gebyr for å gjøre det. – Fra 1. januar i år må distributørene kun betale videogramavgift, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
-
2021: Fortsatt færre kinofilmer, men tre fikk 18-årsgrense
04. jan. 2022 Medietilsynet satte aldersgrense på 244 kinofilmer i fjor, som er flere enn i 2020, men fortsatt færre enn i 2019. – Koronaen ser fortsatt ut til å virke inn på antall filmer som settes opp på norske kinoer, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her