Nytt fra Medietilsynet
Ny filmkampanje fra Medietilsynet viser hvor vanskelig og viktig personvern er
Da Finn Myrstad i Forbrukerrådet skulle bli far, gjennomførte han et eksperiment: Kunne han klare å holde datterens fødsel skjult fra alle de store, annonsedrevne aktørene på internett? Det var ikke bare-bare.
– Jeg klarte lenge å holde den kommende fødselen skjult ved blant annet å bruke en annen nettleser enn Google sin, men jeg ble trolig “avslørt” da en slektning gratulerte meg i Messenger.Når vi gir fra oss informasjon skaper vi en digital hale av data, som igjen kan brukes til ganske aggressiv og svært målrettet markedsføring, sierfagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
650 000 personer har hittil sett kampanjefilmene
Myrstads erfaringer er utgangspunkt for en seriekampanjefilmer NewsLab har produsert på oppdrag for Medietilsynet. Filmene skal gjøre både unge, voksne og eldremer klar over hva som kan skje med informasjonen vi deler med apper og nettsider, og hvordan overvåkningsbasert reklame fungerer. Ifølge tall fra Medietilsynets siste undersøkelse Barn og medier 2022, har fire av ti 9–18-åringer delt passord med venner.IMedietilsynets undersøkelse Befolkningens kritiske medieforståelse fra 2021føler omkringto av tre seg utsatt for at selskap eller organisasjoner samler inn data om dem. Nær fire av ti opplever at de ikke har kompetanse til å håndtere denne utfordringen.
– Mange deler i dag mye i sin mediehverdag. Vi ønsker at alle skal bli mer bevisste på hvorfor det er viktig å beskytte sin personlige informasjon, og bli mer kritiske til hva som delesmed hvem, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Filmene er så langt sett av om lag 650 000 personer i sosiale medier. Medietilsynet har som mål at totalt én million nordmenn skal se filmene. Kampanjen er knyttet til sikkerhetsmåneden oktober, der ulike statlige aktører jobber sammen for å øke kunnskapen om blant annet digital sikkerhet.Les mer om kampanjen her.
NewsLab: – Dette er et drømmeoppdrag
Medietilsynet jobber for å styrke folks kritiske medieforståelse, slik at de blir enda bedre på å forstå og bruke mediene på en aktiv og trygg måte.En del av den forståelsen kommer ved å forstå sin egen rolle i den globale medieøkonomien.
– Personvern er noe mange sier de er opptatt av, men i realiteten godtar vi altfor mye overvåkning og datautlevering i bytte mot enkelhet og relevant innhold. Utfordringen ble derfor å vise hvordan dine data faktisk er en attraktiv valuta for andre, sier Kristiane Roe Hammer i NewsLab.
– I NewsLab trives vi aller best når vi får jobbe med komplekse spørsmål, og formidle dem på en enkel og forståelig måte. Sånn sett var dette et drømmeoppdrag, sier Hammer. Ole Magnus Kinapel har hatt regien, med Harald Spjelkavik på foto.
Her kan du se kampanjefilmene om Finn Myrstad sitt forsøk på å skjule sitt barns fødsel