Nytt fra Medietilsynet
Nye tall fra Medietilsynet: Sju av ti barn og unge har sett falske nyheter
Sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg, kan være vanskelig. Derfor lanserer Medietilsynet nå et spill om dette temaet, sier direktør Mari Velsand.
Denne uken markeres Media Literacy Week over hele Europa, for å øke oppmerksomheten om kritisk medieforståelse. Medietilsynet lanserer i den forbindelse det nettbaserte spillet «Bad News» på norsk. Spillet er prisbelønt, oversatt til 20 ulike språk, og er allerede spilt av én million på verdensbasis.
Målet med spillet er å øke motstandskraften mot falsk informasjon på nettet, ved at spillerne får prøve seg som produsenter av falske nyheter. Spillet passer for ungdom over 14 år.
– Gjennom spillet får deltakerne innsikt i de ulike teknikkene og metodene som benyttes for å spre falske nyheter. Det kan gjøre det enklere å kjenne igjen disse mekanismene i andre sammenhenger, sier Velsand.
Flest har sett falske nyheter i sosiale medier
72 prosent av 13–18-åringene oppgir i Barn og medier 2022 at de har sett en falsk nyhet på nett det siste året. Vel halvparten (55 prosent) av ungdommene som har sett en usann/falsk nyhet det siste året, så dette sist i sosiale medier.
– Mange er heldigvis klar over at det er mye desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, men det kan være vanskelig å oppdage det. Vi håper at det nye spillet kan bidra til å øke kunnskapen og beredskapen hos elever i ungdomsskolen og på videregående skole, sier Velsand.
Spillet er utviklet i samarbeid mellom en nederlandsk organisasjon som jobber motspredning av desinformasjon og forskere ved University of Cambridge i Storbritannia.Spillet har vært tilgjengelig i undervisningsportalen Norsk digital læringsarena (NDLA) i engelskspråklig versjon, men lanseres nå altså også på norsk.
Les mer om og prøv spillet her.
13-18-åringer om falske nyheter:
- 72 prosent svarer at de har sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 67 prosent for to år siden.
- 19 prosent har ikke sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 11 prosent for to år siden.
- 55 prosent av dem som det siste året har sett en usann/falsk nyhet, svarer at de så dette sist på sosiale medier, mot 66 prosent for to år siden.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.