1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyheitsarkiv
  4. Aktuelt 2020

Nytt fra Medietilsynet

Medietilsynet gir deg råd om hvordan du kan få en god digital sommer med barna: Mange foreldre synes det er vanskelig å holde oversikt over hva barna gjør på nett

Medietilsynet oppfordrer foreldre til å ta en prat med barna sine om nettvett og sosiale medier nå i ferien. Foto Medietilsynet.
Medietilsynet oppfordrer foreldre til å ta en prat med barna sine om nettvett og sosiale medier nå i ferien. Foto Medietilsynet.

Tre av ti foreldre synes det er vanskelig å holde oversikt over hva barnet deres gjør på nett, viser nye tall fra Medietilsynet. – Vi mener det er vel anvendt tid å bruke litt av ferien på å snakke med barna om bruk av sosiale medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Foreldre med eldre barn synes det er vanskeligere å holde oversikt enn foreldre med yngre barn, ifølge tall fra foreldredelen av Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. Totalt synes 31 prosent det er vanskelig å holde oversikt over hva barnet deres gjør på nett.

– Det er forståelig at mange foreldre synes det er utfordrende å følge med. Mange barn er gode på teknologi og tar raskt i bruk nye apper og tjenester, som foreldrene ikke nødvendigvis kjenner til. Vårt beste råd er å følge med og vise interesse for barnas digitale aktiviteter, sier Velsand.

Medietilsynet oppfordrer foreldre til å snakke med barna om nettvett i ferien

Medietilsynet mener foreldrene har et klart ansvar når det gjelder barnas digitale trygghet.

– De minste bør få klare regler, oppfølging og hjelp til å sette opp kontoer, men også de eldre barna trenger trygge voksne å snakke med. Det kan for eksempel handle om hva som er lov og ikke, og hvordan de skal håndtere vanskelige eller ubehagelige situasjoner som uønsket bildedeling eller digital mobbing, sier Velsand. Medietilsynet oppfordrer foreldre til å ta en prat med barna sine om nettvett og sosiale medier nå i ferien.

– Mange barn tilbringer sannsynligvis mer tid på mobilen i sommerferien enn ellers, og foreldre har kanskje også litt bedre tid enn vanlig til å ta en slik samtale. Barna trenger å vite at du er der og at de kan komme til deg med det som kanskje både er flaut og ubehagelig. Vi mener det er særlig viktig å ta samtalen om deling av nakenbilder, sier Velsand.

Medietilsynet gir råd om sosiale medier, nakenbilder og dataspill

Ni av ti barn mellom ni og 18 år er på sosiale medier, ifølge Barn og medier 2020. Se hvilke sosiale medier som er mest populære, og lær mer om hvordan de fungerer og hva du som forelder bør vite om dem.

Barn og unge opplever både å få uønskede nakenbilder fra andre og press om å dele nakenbilder av seg selv. Her får du råd til hvordan du kan ta nakenbildepraten med barna dine.

Ferietid er spilletid, og nesten alle norske barn spiller dataspill. Her får du råd om tidsbruk, aldersgrenser og pengebruk i dataspill.

Slik sørger du for god stemning på nett for liten og stor

  • Vær engasjert og involver deg i barnas digitale aktiviteter. Gjør deg kjent med de appene og spillene dine barn bruker.
  • Vær en god rollemodell. Barn legger merke til det du sier og gjør også på nett.
  • Snakk med barna om hva slags informasjon de ikke skal dele på nett, og vis dem hvordan de blokkerer og rapporterer andre brukere.
  • Spør alltid om lov før du legger ut bilder av barn på nett, og respekter et eventuelt nei. Vær ekstra forsiktig med bilder av barn som er for små til å forstå hva det innebærer at bilder av dem publiseres på nett.
  • Vis tillit. La barna forstå at de kan komme til deg med små og store problemer, uten frykt for at de skal miste mobilen eller nettilgangen.
  • Husk at man ikke bør skrive eller kommentere noe man ikke kan si ansikt til ansikt.

Om Barn og medier 2020

I løpet av våren har Medietilsynet presentert en rekke delrapporter om barn og unges digitale mediehverdag, og flere delrapporter kommer i høst. Temaer som er undersøkt er blant annet sosiale medier, dataspill, deling av nakenbilder og erfaringer med porno på nett. I løpet av høsten publiseres hele Barn og medier-undersøkelsen, i tillegg til en egen undersøkelse som er gjort blant foreldre.