1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyheitsarkiv
  4. Aktuelt 2020

Nytt fra Medietilsynet

Nordmenn er mer fornøyd med radiotilbudet enn i fjor

De fleste er fornøyde: Andelen som er fornøyd med radiotilbudet øker og andelen som er misfornøyd går ned, sammenlignet med i fjor. Foto Medietilsynet
De fleste er fornøyde: Andelen som er fornøyd med radiotilbudet øker og andelen som er misfornøyd går ned, sammenlignet med i fjor. Foto Medietilsynet

De fleste nordmenn er fornøyd med radiotilbudet, og tilfredsheten har økt med åtte prosentpoeng siden 2019. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

63 prosent er ganske eller svært fornøyd med radiotilbudet generelt, ifølge undersøkelsen, som ble gjort i september i år. Det er en betydelig forbedring fra i fjor, da 55 prosent svarte det samme. 2019 var første gang Medietilsynet undersøkte nordmenns tilfredshet med radiotilbudet.

I tillegg til at andelen som er fornøyd øker, er færre misfornøyd. 13 prosent svarte at de er ganske eller svært misfornøyd med det totale radiotilbudet, og det er en reduksjon på fire prosentpoeng fra 2019.

– Tallene forteller at folk blitt mer tilfreds med radiotilbudet det siste året, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Fortsatt noe misnøye med dekning og mottaksforhold

Undersøkelsen viser også at folk er mer tilfreds med innholdet i radiosendingene, antall kanaler, dekning og mottaksforhold enn forrige gang undersøkelsen ble gjort, i første kvartal 2019.

58 prosent er fornøyd med dekningen eller mottaksforholdene for radio, en økning fra 52 prosent for omkring ett og et halvt år siden. 24 prosent er svært misfornøyd eller ganske misfornøyd, en nedgang på to prosentpoeng fra forrige undersøkelse.

Beregninger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gjort i 2016 viser at 99,7 prosent av oss har tilgang til NRKs digitale nett, mens 92,8 prosent av det norske folk har tilgang til de riksdekkende kommersielle kanalene. Når det gjelder lokalradio på landsbasis, anslo Nkom i 2018 at cirka 58 prosent har tilgang til lokale DAB-kanaler, mens cirka 69 prosent har tilgang til lokale FM-kanaler.

Folk lytter mer digitalt

FM-sendingene fra de riksdekkende radioaktørene Radio Norge, P4 og NRK ble avviklet regionvis i 2017. Siden har all rikssendt radio i Norge vært digital, mens mange lokalradiokanaler fortsatt sender over FM-nettet.

Undersøkelsen viser at 97 prosent av radiolytterne daglig lytter til radio på minst én digital plattform, som internett, digital-tv, DAB-radio, mobiltelefon eller nettbrett. Det er en økning fra 93 prosent i 2019. Tre prosent lytter bare via FM.

For å høre på radio kan du bruke DAB-radio, FM-radio, digital tv-mottaker, PC, smarttelefon, nettbrett og internettradio. Undersøkelsen viser at antall DAB-radioer øker både i bil og i hjemmet, mens det blir færre FM-radioer. Kantar anslår at det nå finnes omtrent 6,5 millioner DAB-apparater og 2,9 millioner FM-apparater i Norge. Det er en økning på over en halv million DAB-radioer og en nedgang på en halv million FM-apparater siden undersøkelsen i 2019.

– Undersøkelsen bekrefter at digitaliseringen av radiomediet fortsetter, sier Velsand. 

Dette mener nordmenn om radiotilbudet
(tall fra forrige undersøkelse i parentes)

 

Svært fornøyd/
ganske fornøyd

Verken fornøyd eller misfornøyd

Svært misfornøyd/ ganske misfornøyd

Vet ikke/
ingen mening

Det totale radiotilbudet

63 % (55 %)

21 % (24 %)

13 % (17 %)

4 % (4 %)

Radioinnholdet

67 % (62 %)

24 % (26 %)

7 % (6 %)

4 % (6 %)

Antallet radiokanaler

72 % (67 %)

14 % (17 %)

6 % (6 %)

8 % (10 %)

Radiodekning/ radiomottaket

58 % (52 %)

15 % (18 %)

24 % (26 %)

4 % (5 %)

Radioundersøkelsen ble gjennomført av Kantar på oppdrag fra Medietilsynet i begynnelsen av september 2020. Undersøkelsen viderefører enkelte spørsmålfra Digitalradioundersøkelsen, som ble gjennomført jevnlig fra 2012 til 2018.