Søkeresultat:
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Barnas digitale rom er fulle av reklame
Influensere utsetter norske barn og unge for store mengder reklame i sosiale medier. Det bør vi både være bekymret for og gjøre noe med.
Seks nye aviser får produksjonstilskudd
Seks nye lokalaviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet nå fordeler årets bevilgning på drøyt 424 millioner kroner.
Framleis låg lønnsemd for norske medium – frå vondt til verre for lokalradioane
Lønnsemda til lokalradioverksemdene er dramatisk forverra dei siste tre åra, og i fjor gjekk 66 av 108 verksemder med driftsunderskott. Også for mediebransjen samla blei 2023 nok eit krevjande år, ifølge tal frå Medietilsynet.
Foreldre oppfordres til å overholde aldersgrensen på sosiale medier
Seks statlige etater går sammen og oppfordrer foreldre til å holde aldergrensen på sosiale medier for barna sine. Budskapet i den nye kampanjen er at det er en betydelig risiko for at barn blir utsatt for skadelig påvirkning i sosiale medier.
Kildekritikk er en del av egenberedskapen
For første gang er kildekritikk med når DSB gir det norske folk råd om egenberedskap. Medietilsynet understreker at de gode rådene er ekstra viktige hvis en krise skulle oppstå, men bør følges også i hverdagen.
Sámi aviissat ožžot lagabuidda 43 miljovnna ruvnno doarjjan
Medietilsynet (Mediabearráigeahčču) lea juohkán doarjaga aviissaide mat čalmmustahttet sámi čállingielaid. Dat njeallje aviissa Ávvir, Ságat, Snåsningen ja NordSalten Avis ožžot oktiibuot 42 760 000 Ruvnno doarjjan 2024:s.
Medietilsynet mener plattformene må være mer åpne om algoritmebruk og konsekvenser for desinformasjon
De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men Medietilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
4,8 millionar til forsking på medium og dataspel
Medietilsynet har fordelt nær 4,8 millionar kroner til forsking på medium og dataspel. 14 prosjekt får støtte.
Ny rapport fra Medietilsynet: 2022 ble avisenes svakeste år siden finanskrisen
Norsk avisbransje fikk i 2022 sitt svakeste driftsresultat siden finanskrisen i 2008 og 2009, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Økte driftskostnader er hovedårsaken til svekket lønnsomhet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Loading...
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her