Søkeresultat:
Økt konsolidering og samarbeid blant norske medier
Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Foreldre oppfordres til å overholde aldersgrensen på sosiale medier
Seks statlige etater går sammen og oppfordrer foreldre til å holde aldergrensen på sosiale medier for barna sine. Budskapet i den nye kampanjen er at det er en betydelig risiko for at barn blir utsatt for skadelig påvirkning i sosiale medier.
Kildekritikk er en del av egenberedskapen
For første gang er kildekritikk med når DSB gir det norske folk råd om egenberedskap. Medietilsynet understreker at de gode rådene er ekstra viktige hvis en krise skulle oppstå, men bør følges også i hverdagen.
Økt beredskap mot desinformasjon
Krig i Europa og globale politiske spenninger gir et behov for robuste medier, økt motstandskraft mot desinformasjon og oppfølging av de globale teknologiplattformene.
Seks nye aviser får produksjonstilskudd
Seks nye lokalaviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet nå fordeler årets bevilgning på drøyt 424 millioner kroner.
Framleis låg lønnsemd for norske medium – frå vondt til verre for lokalradioane
Lønnsemda til lokalradioverksemdene er dramatisk forverra dei siste tre åra, og i fjor gjekk 66 av 108 verksemder med driftsunderskott. Også for mediebransjen samla blei 2023 nok eit krevjande år, ifølge tal frå Medietilsynet.
Medietilsynet mener plattformene må være mer åpne om algoritmebruk og konsekvenser for desinformasjon
De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men Medietilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
Medietilsynet mener: De globale plattformene må ta større ansvar
– Seks år etter at EU etablerte bransjenormen mot desinformasjon, er det fortsatt lite å høre om hva de globale nettgigantene gjør for å begrense risikoen knyttet til algoritmene de bruker, sier Mari Velsand i Medietilsynet.
Fem millioner kroner til forsking på medier og dataspill
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Loading...
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her