Nytt fra Medietilsynet
40 prosjekter får 20 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra Medietilsynet
Medietilsynet fordeler 20 millioner kroner i innovasjonsstøtte til 40 prosjekter i ulike mediebedrifter. – Over halvparten av støtten går til prosjekter som skal gjøre mediene bedre i stand til å håndtere endringer i postloven, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Målet med innovasjonsstøtten er å styrke det norske mediemangfoldet og den opplyste offentlige samtalen gjennom å stimulere til redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i nyhets- og aktualitetsmedier.
– Støtteordningen gjør det lettere særlig for små, lokale medier med begrensede midler til å digitalisere og drive med innovasjon, sier Velsand.
Innovasjonsstøtten ble økt fra ti millioner kroner i 2019 til 20 millioner kroner i år. Økningen skal gå til digitaliseringstiltak som kan gjøre det enklere for medene å håndtere endringene i postloven, som gjør at posten ikke lenger kommer hver dag, men annenhver dag.
Nationen og Dølen får mest støtte i år
Medietilsynet mottok 53 søknader om innovasjonstilskudd i årets søknadsrunde. Til sammen søkte mediene om i underkant av 27 millioner kroner.
Dølen, i samarbeid med Vest-Telemark blad og Firdaposten, mottar i overkant av 1,5 millioner kroner. Det samme får Nationen. Disse to prosjektene får mest midler i denne tildelingsrunden.
– Nationen ønsker å videreutvikle sin digitale utgave for å gjøre avisen mindre avhengig av inntektene fra papirutgaven. Dølen, Vest-Telemark og Firdaposten vil teste ut mulighetene for å sende levende bilder direkte til leserne sine, sier Velsand.
Vil digitalisere lokaljournalistikken og tiltrekke seg yngre lesere
Mange av avisene som får innovasjonsstøtte i år har som mål å fornye den lokale journalistikken og tiltrekke seg yngre lesere. Et eksempel er lokalavisene Vigga og Fjuken, som ønsker å øke kontakten med de unge gjennom en ungdomsredaksjon. Landslaget for lokalaviser (LLA) får midler for å finne ut hvordan de kan få personer i alderen 25 – 40 år til å bli avislesere i fremtiden.
I år var det mange aktører som søkte om innovasjonsstøtte sammen, og dermed blir det mange samarbeidsprosjekter. For eksempel skal Grannar sammen med ni andre lokalaviser utvikle en egen, nettbasert brukerportal og abonnementsløsning som er tilpasset de mindre lokalavisene som ikke er tilknyttet et stort konsern.
Dag og Tid får midler for å videreutvikle nettavis og lydavis, mens Dagens Næringsliv får midler for å videreutvikle satsingen DN-kvinner, som ble lansert i 2019.
Fakta om innovasjons- og utviklingstilskuddet
- Tilskuddsordningen trådte i kraft 1. juli 2018, og forvaltes av Medietilsynet. Det fordeles i overkant av 20 millioner kroner i 2020, og pengene fordeles i én tildelingsrunde.
- Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og foreslått hvordan midlene bør fordeles. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
- I årets tildeling går 56 prosent av potten til 20 prosjekter som skal gjøre mediene bedre i stand til å håndtere endringer i postloven.
- Gjennomsnittlig sum som er innvilget til ett prosjekt er cirka 500 000 kroner, høyeste sum er i overkant av 1,5 millioner kroner og laveste sum er 17 500 kroner.
- For å kunne søke støtte må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten
- Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold eller som utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter
Les mer om innovasjonsstøtten her
Mediebedrift |
Mottatt beløp |
Prosjektbeskrivelse |
Avisa Hemnes |
100 000 |
Automatisere flest mulig av oppgavene ved produksjon av papiravisen |
Avisføretaket Ytre Sogn |
190 000 |
Utvikle digitale verktøy, podcast, video og ukeavis på papir |
Bø blad |
140 000 |
Ettårig prosjekt med 52 videointervju av unge og eldre innbyggere i ny sammenslått kommune forteller om hvordan det er å bo i ny kommune. I tillegg ønsker avisa å løfte flere lesere inn på den nye digitale plattformen |
Dag og Tid |
540 430 |
Videreutvikle nettavis og lydavis |
Dagbladet Dagen |
862 000 |
Investere i og implementere verktøy for å sikre utvikling på digitale kanaler, systemer og produksjon tilpasset den nye virkeligheten. Mål om plattformnøytral produksjon |
Dølen (Vest-Telemark Blad + Firdaposten) |
1 534 500 |
Teste ut mulighetene for å sende levende bilder direkte til leserne sine |
Gjesdalsbuen |
197 500 |
Ta i bruk en mobil redaksjon for å være mer aktuell i en digital nyhetshverdag, der krav til hurtighet, mobilitet og lokal tilstedeværelse i hele dekningsområdet er viktig. En varebil blir en rullende kontorplass for redaksjonen |
Grannar (på vegne av 10 små lokalaviser) |
1 250 000 |
Utvikle brukerportal tilpasset lokalaviser, rimelige alternativer til mediekonsernenes løsninger, et skybasert system og abonnementsløsning |
Hordaland bladdrift - prosjekt 1 |
320 000 |
Satse mer på levende bilder og strømming, video og podcast, i tillegg til å utvikle digital kompetanse i redaksjonen |
Landslaget for lokalaviser |
1 250 000 |
Videreutvikle arbeidet med å digitalisere og hjelpe aviser i den digitale hverdagen. Hvordan 25-40-åringene til å bli avislesere i framtiden |
Mediehuset Innherred |
400 000 |
Ettårig prosjekt med satsing på datastøttet journalistikk primært for eget mediehus, men som også blir en ressurs for lokalavisene i Polaris Media Midt-Norge |
Nationen |
1 555 715 |
Fortsette digitaliseringen av avisen, bli mindre avhengig av papirutgaven, få større gjennomslagskraft og få et kompetanseløft |
Nye Troms |
100 000 |
Få dagens tradisjonelle papirlesere til også å benytte seg av digitale tilganger |
Polaris Media midt-norge |
703 500 |
Gi redaksjonene et detaljert og faktabasert grunnlag for prioritering, forbedring og valg av stoffprofil ved å sortere journalistikken i ulike kategorier og kombinere det med data for leseradferd |
Tun Media |
483 268 |
Sammenstille data om abonnenten og digital bruk |
Vaksdalsposten (se også Hordaland) |
135 000 |
Satse mer på levende bilder |
Ytringen |
231 000 |
Digitalisere avisen ved hjelp av app, video, podcast, lydavis og seniorsurf |
Østlendingen (pilot for Amedia) |
1 200 000 |
Utvikle hyperlokale nyheter til alle |
Fellesrådet for Afrika - Afrika.no |
265 599 |
Videreutvikle podcast om Afrika |
Inthemix style (gitt forprosjekt) |
17 500 |
Lage latinamerikansk minoritetsradio |
Oslo Business Memo (gitt forprosjekt) |
40 000 |
Utvikle videomagasin |
Ruijan Kaiku |
120 000 |
Produsere og publisere ukentlige kvenske radiosendinger på både norsk og kvensk |
Utrop |
100 000 |
Profesjonalisere avis mot flerkulturelle |
VOL Vesterålen online - innvandrere |
85 725 |
Satse mot unge, svaksynte og innvandrere |
Bakkar og berg (Nett.no) |
253 325 |
Utvikle et nytt redaksjonelt publiseringssystem spesielt tilpasset frittstående nettmedier |
Fanaposten |
230 000 |
Utvikle levende bilder i lokalavis ved blant annet bruke video, dekke lokale arrangementer med live-bilder i samarbeid med lokale idrettslag og videregående skole |
Glåmdalen |
500 000 |
Skape forståelse for forskjellene mellom nyheter i selvstendige, redaktørstyrte medier og det man oppfatter som nyheter i sosiale medier gjennom en såkalt «Community Journalism»-funksjon. Målgruppen er befolkningen under 40 år |
Medieselskapet Karmøy - prosjekt 2 |
75 000 |
Utvikle en podcast som skal være en aktiv del av debatt- og meningsutvekslingen i Karmøy-samfunnet |
Os og Fusaposten + Steinkjer-Avisa |
837 500 |
Skape lokalt engasjement gjennom ungdomssatsing og folkemøte |
Porten |
851 090 |
Sikre politisk dekning i utkants-Norge |
Stiftelsen Hedalen |
100 000 |
Ny universell utforming av Hedalen.no |
Vigga - prosjekt 1 |
180 860 |
Knytte bånd og skape engasjement mellom kommunene nord i Gudbrandsdalen og Østerdalen |
Vigga - prosjekt 2 (med Fjuken) |
380 000 |
Øke kontakten med de unge, og skaffe unge lesere i samarbeid med en ungdomsredaksjon |
VOL Vesterålen online - ung |
1 082 663 |
En redaksjonell satsing mot unge, svaksynte og innvandrere |
Dagens Næringsliv |
1 153 200 |
Utvikle driften og nettsamfunnet knyttet til DN-kvinner, som ble lansert i 2019. Drive videre kommersiell utvikling og eksperimentering rettet mot DN Kvinner-målgruppen |
Hordaland bladdrift - prosjekt 2 |
600 000 |
Utvikle en robot-prototype for å få mer innhold fra leserne/brukerne, ta i bruk AI for å automatisere prosessen med å ta i bruk innsendt stoff, og belønne lesere når tips blir brukt |
Indentpenden Barents |
631 000 |
Jobbe for å omgå sensur og blokkering i grensekryssende nyhetsformidling i Barentsregionen ved bruk av flerspråklig, fri og uavhengig journalistikk |
NTB |
1 200 000 |
Utvikle en felles metastandard på tvers av forskjellige produktområder, som nyheter, foto og video, pressemeldinger og sportsdata |
Stavanger Aftenblad - brukerdialog (tidligere fått støtte til forprosjekt) |
100 000 |
Bedre samspillet mellom journalist og bruker. Utforske mulighetene journalistikken gir for å knytte brukerne tettere til innholdet og produksjonen av innholdet |
Stavanger Aftenblad - robot |
250 000 |
Bruke AI-teknologi til å lage robotjournalistikk av nøkkeltall fra Brønnøysund |